Boekrecensie 112 verhalen - Stef Vanlee

Wendy • mei 18, 2022
Boekrecensie 112 verhalen - Stef Vanlee

Stef Vanlee

Stef Vanlee is acteur (Dertigers, Familie en SOS 112) en theatermaker (Fractie van een seconde), maar bovenal is hij sinds 1998 spoed- en MUG-verpleegkundige bij ZNA Jan Palfijn. 112 verhalen met, over en op spoed is zijn debuut.

Recensie over 112 verhalen

112 verhalen met, over en op spoed geeft een inkijk in het dagelijkse reilen en zeilen op de spoeddienst. Verpleegkundige Stef Vanlee neemt je mee achter het stuur van de ziekenwagen en MUG naar bizarre, aangrijpende en vaak ijzingwekkende plekken en situaties. Hij ontmoet mensen in hun meest kwetsbare momenten en probeert samen met zijn collega’s het verschil te maken. Maar hoe snel en doelgericht hij telkens handelt, achter het uniform schuilt een mens van vlees en bloed die aangegrepen wordt door wat hij meemaakt. Sommige allesbepalende gebeurtenissen kleven jaren later nog aan hem. Gelukkig is het niet altijd kommer en kwel: van uit de hand gelopen communiefeesten tot dronken patiënten die avances maken, Stef maakt in zijn job ook de gekste taferelen mee. Dit boek bevat 112 waargebeurde verhalen met, over en op spoed. Ze zijn vaak heftig, soms grappig en af en toe onaannemelijk, maar altijd met veel respect voor alle betrokkenen.

De titel van dit boek is al erg duidelijk. In dit boek  heeft Stef Vanlee  112 verhalen van dingen die hij mee heeft gemaakt  op de spoed beschreven.  Bij sommige verhalen is aangegeven of ze in de podcastreeks voorkomen, van de podcast staat een QR code in het boek.

Stuk voor stuk zijn het indrukwekkende verhalen om te lezen. Bij een deel loopt het uiteindelijk goed af, bij een ander deel niet. Er zitten heftige, grappige en onaannemelijke  verhalen bij.  Het geeft je in ieder geval wel een goede inkijk op het dagelijkse werkt bij de spoeddienst.

Het boek leest erg fijn, de verhalen zijn niet te lang waardoor je bij een minder goede afloop meteen weer in een andere situatie zit. Bij sommige verhalen is er alcohol in het spel, of willen mensen niet geholpen worden. Het is allemaal zo opgeschreven dat je het gevoel helemaal begrijpt en je voor je ziet wat er gebeurd. In de situatie met het professionele vuurwerk waar iemand boven ging hangen, had dat wel wat minder gemogen. Bij zo'n verhaal komt het besef wat een ambulance medewerker allemaal mee moet maken.

Het boek is een aanrader om te lezen, geeft je meer inzicht in het werk van een ambulancemedewerker.

112 verhalen - Stef Vanlee

Uitgever: Uitgeverij vrijdag