Boekrecensie Bent u daar, God? Ik ben het, Margaret -Judy Blume

Wendy • jan. 18, 2024

Recensie over Bent u daar, God? Ik ben het, Margaret

Margaret Simon is bijna twaalf. Ze houdt van lang haar, tonijn, de geur van regen en dingen die roze zijn. Ze is net verhuisd, van New York City naar het dorpje Farbook, en doet haar best om bij haar nieuwe vrienden Nancy, Gretchen en Janie aan te sluiten. Wanneer ze een geheime club vormen om te praten over onderwerpen als jongens, beha’s en de eerste keer ongesteld worden, is Margaret blij dat ze erbij hoort. Ze zweren dat ze elkaar alles zullen vertellen… alles. Maar sommige dingen blijken voor Margaret te spannend om te bespreken, gelukkig is er iemand anders die ze in vertrouwen kan nemen. Iemand die er altijd is om naar haar te luisteren.

Door de titel dacht ik in eerste instantie dat het geen boek voor mij zou zijn. Na het lezen van de achterflap werd ik toch wel benieuwd naar het verhaal. Dat het een boek is wat vaak gelezen wordt blijkt wel uit het feit dat het een internationale everseller is, die ondertussen in drieëndertig talen vertaald is en waarvan er meer dan acht miljoen exemplaren verkocht zijn.

Het verhaal gaat over Margaret, een meisje dat in groep acht zit. Haar ouders besluiten vanuit New York City te gaan verhuizen naar Farbrook. Het verhaal wordt verteld vanuit haar perspectief. Zo kom je er goed achter hoe het voor een tiener meisje is om te verhuizen en alles achter je te moeten laten. Haar oma blijkt toch wel degene die ze het meest mist sinds de verhuizing. Maar gelukkig maakt Margaret snel nieuwe vriendinnen en mag ze zelf bij een geheime club. Deze club zorgt dat er veel bespreekbaar is, zoals jongens, de eerste bh  en ongesteld worden. Maar sommige dingen durft ze toch niet goed met hen te bespreken en daar heeft ze God voor.

De schrijfstijl is erg fijn, je leest over gebeurtenissen uit het alledaagse leven en daarbij ook wat Margaret erover tegen god zegt. Omdat er verschillende dingen zijn die spelen wil je eigenlijk ook wel graag weten hoe het afloopt. Zo komt de verhuizing,  vriendinnenband, de band met oma, jongens, de lichamelijke veranderingen en het geloof aan bod in het verhaal. Dit maakt dat het een verhaal is waarin erg veel gebeurd en je wil blijven lezen.

Het mooie aan het verhaal is dat de God die erin voorkomt bij elk geloof kan passen en zelfs als je niet gelovig bent is het een aanrader. Dit verhaal is geschreven voor kinderen vanaf 10 jaar, meiden zullen zich waarschijnlijk goed in Margaret kunnen inleven. Ze zullen de onzekerheden herkennen en misschien ook wel gebruik willen maken van hun eigen geloof in een god.

Bent u daar, God? Ik ben het, Margaret -Judy Blume

Uitgeverij: Volt

Pagina's: 192 pagina's, Paperback