Boekrecensie Billie en zijn genen - Stefan Boonen & Melvin

Wendy • apr. 14, 2021

Boekrecensie:

Billie en zijn genen - Stefan Boonen & Melvin

Stefan Boonen & Melvin

Stefan Boonen (1967) volgde een opleiding schrijnwerkerij, is daarna bij bijzondere jeugdzorg gaan werken. Om uiteindelijk orthopedagogie te gaan doen. Hij schreef zijn eerste boek in 2000 en sindsdien staan er al meer dan 80 titels op zijn naam. Zijn werk werd beloond met meerdere prijzen, waaronder de Kinderjury. Melvin is de illustrator van dit boek, over hem is weinig informatie te vinden.

Recensie over Billie en zijn genen

Er was eens een moeder.
En er was eens een vader.
Op een zaterdag – de zon scheen, het waaide – gingen ze naar De Winkel.
Om er een kind te kopen.

Deze kant uit, zei de verkoper.
Ze liepen naar een grote hal.
Allemaal rekken.
En in die rekken allemaal potjes, potjes met spul in allerlei kleuren.
Allemaal genen, zei de verkoper.

Dit boek gaat over Billie en over genen. Genen zijn héél kleine deeltjes van je lichaam. Je krijgt ze van je vader en je moeder. Genen zorgen ervoor dat jij er uitziet zoals je er uitziet en dat je lichaam doet wat het moet doen. Of je blauwe of bruine ogen hebt? Wat de vorm van je hand is? Of je een wipneus hebt? Van chocolade houdt? Noem maar op. Het komt allemaal door je genen.

"Als je mama weer eens spruitjes op je bord stapelt, zeg dan:

'Sorry hoor, ik hou niet van spruitjes. Daar kan ik niks aan doen. Het ligt aan mijn genen, onder andere aan gen OR2M7. Snap je?'

De cover van het boek laat al heel veel dingen zien die later in het boek terug komen. De kleuren die op de cover zijn gebruikt komen in het hele boek terug. Het boek begint met een verhaaltje waarin op een makkelijke manier wordt uitgelegd wat genen zijn.  In gekleurde alinea's wordt er in het kort in duidelijke taal samengevat wat er in de tekst staat. Doormiddel van een * wordt aangegeven dat in de voetnoot extra informatie staat. In de tekst gaat het over een laboratorium en dan kun je onderin de voetnoot lezen wat een laboratorium is.

Het is een heel informatief boek, waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe genen, cellen, chromosomen en DNA ontstaan en wat het is. Soms wordt het wat makkelijker uitgelegd door het te vergelijken met ingrediënten van een recept. Hierdoor is het voor kinderen beter te begrijpen wat er bedoeld wordt. Het nawoord is ook erg goed, het boek is om je te leren hoe het met genen zit, het gaat niet over de fouten die er in je genen kunnen zitten.

Conclusie is dat het een leuk en leerzaam boek is over hoe mensen eigenlijk in elkaar zitten.

Hier kun je het boek kopen.

Uitgever: Pelckmans