Boekrecensie De kluts kwijt - Vanessa Thuyns

Wendy • aug. 02, 2022

Vannessa Thuyns

Vannessa Thuyns (1975) is naast het schrijven werkzaam als zangeres en toert al jaren langs de Nederlandse theaters met diverse voorstellingen. Als ze niet schrijft of zingt, geeft ze Nederlandse les aan nieuwkomers in Amsterdam. Eerder verschenen van haar hand de feelgoodromans Knetterverliefd (2019) en Vakantievlinders (2020). In het voorjaar van 2021 verschijnt haar nieuwste feelgood Negentig Seconden. Vannessa woont met haar man en twee kinderen in Muiderberg.

Recensie over De kluts kwijt

Wanneer haar wanhopige ouders hulp nodig hebben, besluit Naomi in te gaan op het onmogelijke voorstel van haar ex en restauranteigenaar Terence. Als zij zich voordoet als culinair journalist en een diepgaand artikel weet te schrijven over zijn mediaschuwe chef-kok zal Terence haar ouders helpen. Piece of cake toch? Alleen moet de stugge chef-kok Jonas van Deurzen niets hebben van journalisten en heeft Naomi allesbehalve verstand van koken. Toch zet ze alles op alles om Jonas’ vertrouwen te winnen en meer over hem te weten te komen. Ondertussen belandt haar vader in de laatste fase van Alzheimer en is hij totaal de kluts kwijt. De tijd begint te dringen en het artikel moet worden ingeleverd. Maar wat als Jonas’ verleden te heftig is om te delen met de buitenwereld en Naomi moet toegeven dat ze hem meer dan gewoon aardig vindt? Is het dan nog mogelijk om niemand teleur te stellen…

Na het lezen van de synopsis  ben je al echt benieuwd naar dit verhaal. Noami heeft een erg druk leven,  om de problemen van haar ouders op te lossen moet ze sterrenchef Jonas interviewen, die niet erg mee wil werken. Ze past regelmatig op haar nichtje en haar vader belt haar op de meest onmogelijke tijden om  een kruiswoordraadsel op te lossen.

Het is een verhaal waarin veel gebeurd, er zijn veel mensen die iets van Naomie verlangen. Wat natuurlijk een enorme druk op haar legt.  Maar toch probeert ze op een voor haar zo goed mogelijke manier alles op te lossen. In het verhaal komen verschillende thema's aan bod, zoals dementie, ruzie in de familie, leugentjes om bestwil en liefde.  Dit maakt het verhaal tot een rollercoaster van emoties.

De personages in het verhaal zijn ook erg goed neergezet. Je krijgt niet alleen veel sympathie voor Naomie, ook Jonas en zijn zus verdienen dat. Haar vader die dementie heeft en dus echt De kluts kwijt is, heeft ook een mooie rol in het verhaal.  Het is Thuyns gelukt om dat op een mooie manier een plek te geven in het verhaal.  Hoewel je wel een idee hebt hoe het verhaal gaat aflopen wordt je meegenomen in de rollercoaster en is het de weg ernaartoe die het tot een geweldig verhaal maakt.

De schrijfstijl van Thuyns is ook erg fijn. De hoofdstukken zijn niet te lang en de tekst loopt fijn. Het is erg beeldend geschreven waardoor je de gevoelens van de personages ook beter kunt begrijpen. Het was een goede kennismaking met boeken van Thuyns en zal ook zeker meer van haar gaan lezen.

Het boek is een aanrader voor  alle feelgood lezers.

Dit boek is te lezen met Kobo Plus, hier vind je meer informatie.

De kluts kwijt - Vanessa Thuyns