Boekrecensie De trein naar Tibet - Maja Wolny

Wendy • mei 14, 2022

Maja Wolny

Maja Wolny (1976) is een Poolse schrijfster en journaliste.

Ze begon haar loopbaan bij het weekblad “Polityka”. In België werkte ze als correspondente, boekhandelaar, museumdirecteur en columniste. Ze debuteerde als fictieauteur in 2009. Haar boeken verschijnen in het Pools en in het Nederlands.

Recensie over De trein naar Tibet

In Polen uitgeroepen tot beste reisverhaal van 2020. In een tijd waarin vliegtuigen de vreugde van traag reizen grotendeels wegnamen, stapt Maja Wolny in Warschau in de trein om met de Trans-Siberische, Trans-Mongoolse en Tibetaanse spoorlijn naar het dak van de wereld te reizen, het Tibetaanse Lhasa. Tienduizend kilometer, twee continenten, vijf grensposten en acht tijdzones, in de voetsporen van Alexandra David-Néel, de eerste Europese (en Belgische) vrouw in de geschiedenis die Tibet bereikte, in 1924. Een eigentijds verslag van een bijzondere reis naar het Oosten, vol verrassende wendingen en ontmoetingen.

Dit boek is erg leuk om te lezen als je van reizen houdt. Een reis met de trein is voor vele mensen onbekend, maar na het lezen van dit boek weet je hoe dat gaat.  Tussen 2016 en 2020 heeft Maja ruim 80.000km afgelegd, dit heeft ze hoofdzakelijk met de trein gedaan. Dat is 2x de aarde rond.

Het verhaal gaat over de reis, maar ook hoe Maja het beleefd heeft, door welke  landen je gaat en wat dat betekend en natuurlijk wat voor moois ze allemaal is tegen gekomen.  Het is ook erg leuk om te lezen hoe het er in de trein aan toe gaat en wat er in al die jaren veranderd is. Zo'n reis is wel echt een reis van je leven. Maja heeft het zo omschreven dat het magisch lijkt, maar toch weer met goede weetjes en feiten.  Er staan veel bijzondere dingen in het boek, een die bijblijft is dat Tibetanen de rug van een overledene breken,  er wordt een inkeping gemaakt waardoor de ingewanden eruit kunnen, die vervolgens aan de vogels gevoerd worden. Beenderen worden vermalen en schedel verpulverd, het is een soort van reïncarnatiecyclus.

Het boek leest erg fijn, door de manier waarop er erg beeldend geschreven is zie je de reis voor je. De mensen met wie ze kennismaakt tijdens haar reis zijn soms ook best bepalend in het verhaal. Het is ook erg mooi hoe er geschreven wordt over de plaatsen die ze aan doet. Waar Alexandra David-Néel de reis 100 jaar voor Maja heeft gedaan en waar dat iets belangrijks was, is het dat nu iet meer. Maja heeft de boeken van Alexandra tijdens de reis meegenomen op haar ereader, om zo de moed te vinden om door te gaan.

de conclusie is dat het een fijn boek is om te lezen en even lekker bij weg te dromen.

De trein naar Tibet - Maja Wolny

Uitgever: Manteau