Boekrecensie Edwards keuze - Marijke Vos

Wendy • jun. 26, 2023

Recensie over Edwards keuze

Ontdek het geheim van Ridgewood Hall in het eerste deel van deze meeslepende serie.

1904
Edward Bellamy, de oudste zoon en erfgenaam van de graaf van Ridgewood, staat voor een onmogelijke keuze. Zijn hele leven is voor hem uitgestippeld en dus ook het huwelijk met de mooie Guinevere Parker, de dochter van een succesvolle zakenman. De komst van het Schotse dienstmeisje Gillian zet echter alles op zijn kop. Kiest Edward voor de plicht of volgt hij zijn hart?

Ruim 100 jaar later
Na het overlijden van haar moeder erft Flora tot haar verbazing een roman, met daarin een oude brief die wijst op een bijzondere familiegeschiedenis. Op de vlucht voor haar verlies en de eenzaamheid vertrekt ze naar Edinburgh. Daar hoopt ze antwoorden te vinden op vragen over haar familie en zichzelf. Ze blijkt er echter ook het laatste te vinden wat ze had verwacht: een nieuwe kans op liefde. Maar durft ze zich daarvoor open te stellen?

Marijke Vos is een schrijfster die ik op Instagram veel voorbij zie komen, maar waarvan ik nog niets gelezen heb. Ik was dan ook erg benieuwd naar de Ridgewood Hall serie omdat ik zag dat er in de omschrijving stond "Lucinda Riley meets Bridgerton" dan ligt de lat natuurlijk wel meteen erg hoog.

De cover ziet er al echt geweldig uit, de gebruikte kleuren met het grote landhuis en de omgeving maakt al een bepaalde sfeer al voordat je een woord hebt gelezen.  Ik ben begonnen met lezen en kan alleen maar enthousiast zijn. De proloog neemt je mee naar Gillian in 1904 die begint al erg sterk. Er is ook  een ander deel  wat zich ruim 100 jaar later afspeelt. Afwisselend komen die verhaallijnen aan bod, maar ze lopen erg fijn door elkaar heen. Het deel wat zich in 1904 afspeelt gaat over Edward Bellamy. Zijn toekomst is al helemaal uitgestippeld, maar als hij Gillian ontmoet dan zou hij zomaar zijn hart kunnen volgen in plaats van aan zijn plicht te voldoen.

In het verhaal wat zich ruim 100 jaar later afspeelt is het Flora die de hoofdpersoon is. Als ze  bij het verlies van haar moeder een brief erft die wijst op haar familiegeschiedenis dan wil ze dat graag onderzoeken. Ze kiest voor zichzelf en gaat naar Edinburgh op onderzoek uit. Flora haar personage is neergezet als een leuk en sterk personage. De dingen die ze doet zijn niet altijd even doordacht. Een goede eigenschap is ook haar doortastendheid om erachter te komen hoe haar familie geschiedenis is.

Als je begint te lezen wordt je meteen mee in het boek genomen. De overstap tussen de verhaallijnen loopt erg soepel, beide tijdsgeesten zijn erg goed beschreven. Je wordt ook steeds getriggerd dat je wil blijven lezen om erachter te komen hoe het afloopt.  Het verhaal heeft veel diepgang waardoor het niet zomaar een lekker verhaal om te lezen is.  Er is zelfs ruimte voor wat humor in het verhaal.

Dit mag dan het eerste deel zijn van de Ridgewood Hill serie, maar het smaakt zeker naar meer. Marijke Vos heeft een erg sterk eerste deel van de serie neergezet, met een erg geloofwaardig historisch thema,  dit maakt dat je de andere delen ook wil lezen.  De vergelijking met Lucinda Riley en Brigerton is wat mij betreft terecht.

Edwards keuze - Marijke Vos

Uitgeverij: Harper Collins

Pagina's:  320 pagina's, Paperback

ISBN: 9789402712469

Verschijningsdatum: Juni 2023

Dit boek heb ik ontvangen als recensie-exemplaar, dit heeft mijn mening niet beïnvloed. Deze pagina bevat affiliate links,  het gebruik van de link kost je niets extra, maar helpt mij met de kosten voor deze site.