Boekrecensie Escape room 2.0- Maren Stoffels

Wendy • aug. 26, 2022

Maren Stoffels

Maren Stoffels (13 januari 1988, Amsterdam) groeide op in haar geboortestad bij haar ouders en oudere broer Wadse. Zodra Maren kon schrijven deed ze het. Op haar negende maakte ze haar eerste boek, over een eskimootje dat zijn vader zoekt. Via auteur Hans Kuyper zocht ze contact met uitgeverij Leopold. Die publiceerde in 2005 haar eerste boek Dreadlocks & Lippenstift. Na haar debuut zijn er veel boeken verschenen bij dezelfde uitgeverij. Meer dan ooit wil Maren schrijven, schrijven en nog eens schrijven!

Tijdens de schoolbezoeken die ze doet via stichting SSS merkt ze dat de lezers haar boeken vooral leuk vinden omdat ze er zoveel in herkennen. De thema’s in haar boeken zijn o.a. anorexia, gepest worden, homoseksualiteit, verliefdheid, jezelf durven zijn en vriendschap.

Recensie over Escape room 2.0

Bloedstollend spannende thriller voor jongeren over een escape room, van Maren Stoffels.

‘Jullie zijn uitverkoren om deel te nemen aan dit nieuwe spel: Escape Room 2.0. Je mag één persoon meenemen. Degene die je het meest vertrouwt. Je allerbeste vriend.’
Nordin krijgt een uitnodiging voor een nieuwe escape room. Hij neemt zijn beste vriendin Zora mee. Eenmaal binnen blijkt dat je moet wisselen met een ander team. Nordin moet niet samen, maar tégen Zora spelen. Wat moet je doen als je beste vriend plotseling je grootste tegenstander wordt? Elke keuze die je maakt heeft gevolgen voor de ander. Hoe ver ga je om te winnen?
Kies je voor jezelf of offer je jezelf op?

Vijf jaar na het succesvolle Escape Room komt Maren Stoffels met Escape Room 2.0, over vier tieners in een levensgevaarlijke escape room en een game master met duistere motieven.

De cover van het boek ziet er al erg spannend uit.  Dan begint het met een stukje uit een dossier van een psychiater, dat beloofd niet veel goeds. Vervolgens begint het verhaal, hier worden de teams gevormd. Bij aankomst bij de escape room begint de spanning op te lopen. Je leert de vier jongeren erg goed kennen,  ieder heeft zijn eigen angsten en verdriet. Dit maakt de escaperoom nog lastiger te spelen voor hen. Ze moeten keuzes maken die gevolgen hebben voor de ander. Hoe ver kunnen ze gaan of kunnen ze beter zichzelf opofferen.

Als je aan het verhaal begint dan leg je het boek niet meer graag weg, ik heb het dan ook in één ruk uitgelezen. Het is vanaf het begin tot het einde zo spannend. Er zijn veel factoren die zorgen voor de spanning. Het is geen gewone escaperoom aar een 2.0 die het nog spannender maakt. En hoe zit het met de game master..

Het verhaal leest erg fijn, elk personage dat vanuit zijn perspectief verteld heeft een eigen lettertype. Dat maakt het voor het verhaal makkelijk en daardoor kun je de perspectieven ook goed uit elkaar houden. De spanning is zo goed voelbaar in het verhaal.  Het is Stoffels gelukt om alle elementen te laten kloppen, als lezer voel je met de personages mee.

Het boek is Young Adult boek en een aanrader voor iedereen die van spannende verhalen houdt. Het zorgt er zeker voor dat je benieuwd wordt naar de andere boeken van Maren Stoffels.

Escaperoom 2.0 - Maren Stoffels

Uitgeverij: Leopold