Boekrecensie Femina Sapiens - Marta Yustos

Wendy • mrt. 20, 2024

Recensie over Femina Sapiens

In een vertaling van Silvia Rondelli, Naomi Thys en Marita De Sterck Het allereerste boek dat de geschiedenis van de mensheid vertelt vanuit een vrouwelijk perspectief. Wist je dat de meeste archeologische vondsten van vrouwen en kinderen zijn? En tóch vertellen we in de geschiedenis altijd het verhaal van mannen. In dit boek krijgen onze vrouwelijke voorouders de hoofdrol. Wat vertellen hun skeletten en hun verhalen ons? Reis mee naar de prehistorie om de menselijke soorten te leren kennen die voor ons kwamen. Maak kennis met Lucy, Ardi, mevrouw Bles, Benjamina en Denny. Wij kunnen zoveel van hen leren.

De cover van het boek ziet er al erg interessant uit. Er staan zoveel details op dat je ernaar kunt blijven kijken. de inhoud van het boek ziet er al erg bijzonder uit. Het is weergegeven als een museum waar je alle informatie kunt vinden. Marta Yustos heeft op een leuke manier veel informatie gegeven. Zo kom je erachter waar de mensen vandaan komen, hoe de anatomie in elkaar zit en hoe de mensen door de eeuwen heen zich aangepast hebben.  Dit alles wordt verteld met vrouwen in de hoofdrol.

Het is een erg interessant boek met wetenschappelijke informatie uit de archeologie en antropologie. Dit is op een duidelijke manier uitgelegd, zo is het voor kinderen makkelijk om erachter te komen vanuit wat de mens voortgekomen is. En het laat goed zien wat er vanuit vroeger uit allemaal gebeurd is en hoe we dit allemaal te weten zijn gekomen. Ook maak je kennis met ongeveer 30 soorten primaten.

De illustraties zijn gemaakt door Diego Rodriguez Robredo. Ze zijn kleurrijk en pagina groot, met zoveel details dat je ernaar kunt blijven kijken. Ze laten heel erg goed zien wat de tekst uitlegt en maken het daardoor tot een boek wat voor kinderen goed te begrijpen is.

Het is mooi om te zien hoe zoveel wetenschappelijke informatie er in het boek is weergeven. En dat door de samenwerking van Marta Yustos en Diego Rodriguez Robredo er zo'n mooi boek uit is gekomen.  Dit zal kinderen triggeren om er meer over te willen weten. Het is een basis die je ook uitnodigt om meer informatie te gaan zoeken. De disclaimer van het boek moet wel een lach op je gezicht toveren. (Bij het maken van dit boek zijn geen dieren mishandeld, maar sommige hebben wel koekjes gekregen in ruil voor hun hulp.)

Het boek is een aanrader voor kinderen vanaf 9 jaar, die graag meer willen weten over hun voorouders die miljoenen jaren geleden leefden.

Femina Sapiens - Marta Yustos

Uitgeverij: Uitgeverij de Eenhoorn