Boekrecensie Handboek vogels observeren - Leander Khil

Wendy • mrt. 26, 2024

Recensie over Handboek vogels observeren

Of je nu een beginnende of een doorgewinterde vogelkijker bent, dit complete naslagwerk biedt een schat aan informatie.

Het leert de starter alle kneepjes van het vak en het helpt de ervaren vogelkijker zijn passie verder te perfectioneren. Vogelexpert Leander Khil neemt je mee in de wereld van het vogelkijken, te beginnen met de geschikte uitrusting: van een verrekijker tot geluidsopnameapparatuur. Ook antwoorden op de vragen hoe en waar je vogels goed kan observeren, komen uitgebreid aan bod. Bovendien krijg je tips en trucs om vogels te fotograferen. Ten slotte gaat Leander Khil dieper in op het determineren van vogels: van de basis tot de moeilijk te onderscheiden soorten. En dat alles wordt verduidelijkt met prachtige foto's en gedetailleerde illustraties.

Vogels kijken vinden we erg leuk, met dit boek kunnen we het net wat beter aanpakken. Het is een compleet naslagwerk dat geschikt is voor beginnende en gevorderde vogelkijkers. Als je de inhoud van het boek bekijkt dan zie je dat er informatie te vinden is over de uitrusting die je kunt gebruiken en de techniek waarmee je de beste resultaten behaalt. Het gedrag van vogels en daarbij tips hoe dat je ze het beste kunt observeren. Als je dan een vogel ziet dan wil je ook weten welke het is, hiervoor leer je determineren. Zelfs moeilijke gevallen komen hierbij aan bod.

Het is Leander Khil gelukt om zijn kennis in dit boek te delen. Hij is een gepassioneerd vogeldeskundige en natuurfotograaf, met jarenlange ervaring, dat merk je ook aan de uitgebreide en duidelijke uitleg die hij geeft. Het is een erg indrukwekkend boek met zoveel informatie in dat het echt een boek is dat je in de kast laat staan om als naslagwerk te gebruiken. Het mooie aan het boek is dat je als beginners ontzettend veel tips krijgt waarmee je aan de slag kunt gaan. Welke materialen je kunt gebruiken, maar ook welke apps handig zijn. Waar je denkt dat het erg prijzig is om vogels te observeren blijkt dat je met je telefoon ook al veel kunt.

De uitleg in het boek is erg duidelijk, illustraties geven een goed beeld van wat er uitgelegd wordt en ook staan er veel foto's in. Het is dan ook erg compleet met meer dan 260 vogelsoorten, 650 kleuren foto's en 400 illustraties. Of je nu begint met het determineren van vogels, of er dieper op in gaat door het bepalen van leeftijd, met dit boek vind je de informatie die je nodig hebt.

Het boek is een aanrader voor beginner vogel observeerders, maar ook zeker voor degene die er al bekend mee zijn. Het determineren van vogels wordt erg gedetailleerd in uitgelegd.

Handboek vogels observeren - Leander Khil

Uitgeverij: Deltas