Boekrecensie Het beest van Bakendorp - Patricia Mollenhauer

Wendy • jan. 19, 2022

Patricia Mollenhauer

Patricia Mollenhauer, dochter van een Zeeuwse moeder en een Frans Congolese vader woont in het gehucht Bakendorp op een eeuwenoud kerkhof. Deze prachtige plek omgeven door groen heeft Patricia geïnspireerd haar debuut te schrijven. Haar eigen achtergrond heeft direct en indirect gediend als decor voor deze roman. Hoewel zij vaak in de keuken te vinden is wordt er niet alleen gekookt en gegeten maar is dit ook de plek om tot nieuwe verhalen en ideeën te komen. Patricia ziet zichzelf als de createur van haar leven en gelooft net zoals het hoofdpersonage Janine, niet in toeval.

Recensie over Het beest van Bakendorp

Het is levensgevaarlijk om oude beesten wakker te maken ondervindt een Zeeuwse nakomeling van een zwarte slavenhandelaar, als zij sinistere familiegeheimen aan het licht brengt. Janine is een freelance culinair journalist met een Nederlands-Ghanese achtergrond. Na lang zoeken heeft ze eindelijk haar stukje hemel gevonden en verhuist Janine met haar man en twee kinderen naar het rustig gelegen gehucht Bakendorp op Zuid-Beveland. Haar ideale leven wordt echter ruw verstoord als tijdens verbouwingswerkzaamheden in de tuin de stoffelijke resten van drie mannen worden blootgelegd. Wie waren deze mannen en hoe zijn ze daar terecht gekomen? Het raadsel wordt complexer als uit forensisch onderzoek blijkt dat twee van de drie gevonden mannen alsook zijzélf afstammen van dezelfde voorouder uit West-Afrika, de steenrijke zwarte slavenhandelaar Jacob Rühle (1751-1828). Janine zelf met onderzoek in en rond haar omgeving. De meeste antwoorden vindt ze door het lezen van eeuwenoude dagboeken uit de nalatenschap van haar tante, die het aangrijpende verhaal vertellen over twee families die verbonden en verscheurd raken door ‘vervuild’ bloed. Al snel blijkt dat niet iedereen blij is met haar gewroet in het verleden.

Het is een bijzonder boek, de cover oogt al erg spannend waardoor de toon van het boek al goed gezet wordt.

Er zijn wisselende verhaallijnen in 1782, 1882 en 2018, die gebeurtenissen uit het heden en verleden verduidelijken. Het verhaal begint als Janice vanuit haar eigen perspectief de vondst in de tuin meemaakt. Hierdoor wordt je al meteen in het verhaal gezogen. Het verhaal is erg fijn geschreven en tijdens het lezen kom je met vragen te zitten die ook beantwoord worden, maar doordat je steeds net wat meer vragen krijgt dan antwoorden wil je het blijven lezen.

Gaandeweg het verhaal leer je de personages beter kennen, je komt er steeds meer achter waarom dingen gebeuren en hoe de familiebanden liggen. De verhaallijn van vroeger wordt ook echt beschreven zoals er vroeger gesproken werd. het is zo beeldend geschreven dat je je er dan als toeschouwer bij waant. Janine gaat zelf op ontdekking uit dat zorgt ervoor dat het nog wat spannender wordt.  Thema's als seksueel misbruik en diversiteit komen meerdere maals aan bod.

Het leukste stuk uit het boek vond ik de manier waarop Janines dochter aan een vriendin uitlegt hoe het komt dat iedereen hetzelfde is ongeacht de huidskleur. Dit deed ze door het over de eieren van hun zes verschillende kippen te hebben en ze kunnen we van de buitenkant nog zo verschillend uitzien er zit allemaal hetzelfde in.

Het bijzondere aan het verhaal is dat de schrijfster veel dingen uit haar eigen leven gebruikt heeft voor het verhaal. Zo heeft ze zelf botten in haar tuin gevonden. De plek die ze beschrijft als de woning van Janine , is de plek waarop ze zelf woont. Haar vader was ook Frans Congolese man en haar moeder Zeeuwse. Ook het karakter van Janine is grotendeels hetzelfde als dat van Patricia. Het verhaal heeft ook een andere insteek als de meeste boeken misdaad boeken. Dit omdat ze de enige niet blanke misdaadschrijfster is. Het is haar gelukt om een divers beeld te schetsen van de wereld in de tijd van het verhaal.

Als je spannende  verhalen van vroeger leuk vind om te lezen dan is dit boek zeker een aanrader.

Score: 7

Het beest van Bakendorp - Patricia Mollenhauer