Boekrecensie Het museum van gevonden voorwerpen - Emma Zegers

Wendy • mei 14, 2021
Het museum van gevonden voorwerpen - Emma Zegers

Emma Zegers

Emma Zegers is een pseudoniem van Femke.  Toen ze klein was schreef ze al hele verhalen, op haar vijftiende begon ze te geloven dat het uitbrengen van een boek niet onmogelijk was.  Tot haar zesentwintigjarige leeftijd heeft ze die droom niet losgelaten. Ze hield voor iedereen geheim dat ze met een boek bezig was. Tijdens het zien van de persconferentie over de horeca sluiting vanwege Covid-19, zouden Femke en haar vriend beide hun werk verliezen.  Femke is zich toen gaan storten op het schrijven en schreef een volledig boek in drie weken tijd.  Femke kwam er op tweeëntwintig jarige leeftijd achter dat ze autisme had, ze heeft zichzelf toen beter leren begrijpen.

Recensie over Het museum van gevonden voorwerpen

Diede heeft het syndroom van Asperger, een rijbewijs dat ze niet gebruikt en kleptomane neigingen. Thuis gaat de meeste aandacht naar haar eveneens autistische broertje, waardoor het meestal niet zo gezellig is. Stiekem kan ze dan ook niet wachten tot de zomervakantie weer voorbij is. Robin heeft bij zijn verhuizing niet meer meegenomen dan de kleding die hij aanhad en een tas vol studieboeken. De relatie met zijn familie is door de reden van de verhuizing flink onder druk komen te staan. Het liefste zou hij gewoon alles vergeten. Zullen ze bij elkaar iets vinden wat ze zelf niet hebben?

Het boek heeft een samenvatting waar je meer van te weten wil komen. Eenmaal in het boek begonnen leest het zo lekker weg dat je het in één ruk uit wil lezen. Er gebeurd zoveel dat er geen saai moment in het verhaal zit. Je leest het verhaal door de ogen van hoofdpersonage Diede, ze is zo ontzettend goed beschreven dat je helemaal met haar mee leeft. Je leert haar familie en haar beste vrienden kennen en je krijgt een inkijk in haar familie leven. Je krijgt inzichten in het leven van iemand die Asperger heeft, die ook nog eens niet durft auto te rijden en kleptomane neigingen heeft. Dit alles zijn de goede onderwerpen voor een geweldig boek. Het idee dat het boek geschreven is door iemand die min of meer haar eigen ervaringen over het hebben van Asperger beschrijft maakt het ook meteen erg geloofwaardig. Er zijn zoveel momenten wanneer ze in een situatie komt en niet goed weet hoe te handelen.

De schrijfstijl is erg fijn, je leest het zo weg. Het verhaal is in chronologische volgorde dus alles loopt feilloos achter elkaar door.

Je leeft echt met de personages mee, het is zo geschreven dat je ze allemaal erg goed kan begrijpen, waardoor de situaties realiteit lijken. Dit boek is een aanrader om een beetje inzicht te krijgen in de gedachten van iemand met Asperger.

Ga direct naar Gevonden op Bruna.nl.

Uitgever: Dutch Venture Publishing

Pagina's:  310  pagina's, Paperback