Boekrecensie Hoor jij mij - Caja Cazemier & Martine Letterie

Wendy • aug. 06, 2022

Caja Cazemier & Martine Letterie

Caja Cazemier (1958) begon met boeken schrijven toen ze al een paar jaar voor de klas stond en veel met jeugdboeken werkte. Caja zoekt altijd naar herkenbare onderwerpen voor jongeren die zo tussen de 11 en 16 jaar zijn. Haar thema’s haalt ze vaak uit de actualiteit. Haar boeken gaan over verliefdheid, je anders voelen, naar de brugklas gaan, weglopen van huis, seksualiteit, alcohol, tienerzwangerschap, uitgaansgeweld, loverboys, gescheiden ouders, online pesten, toneelspelen, internetverkering of rouwverwerking. Ze hoopt dat jongeren gaan nadenken over wat ze gelezen hebben of dat haar boeken voor hen een steuntje in de rug kunnen zijn. Maar gewoon een lekker uurtje lezen is natuurlijk ook fijn!

Martine Letterie (1958) in Amsterdam geboren. Ze is opgegroeid in Voorburg, tegenwoordig woont ze met haar man in Vorden. Ze hebben drie volwassen kinderen.

Martine studeerde Nederlandse taal en letterkunde in Utrec
ht. Na haar afstuderen werkte ze als lerares Nederlands op middelbare scholen, en ook was ze een aantal jaren docent jeugdliteratuur aan de pabo in Doetinchem. Haar belangstelling voor jeugdliteratuur blijkt ook uit allerlei andere activiteiten. Zo was Martine lid van de Griffeljury, zat ze in de redactie van Tikker, een blad over jeugdliteratuur, en schreef ze mee aan Literatuur in de basisvorming, een studieboek over lesgeven in (jeugd)literatuur.

Recensie over Hoor je mij?

Mooi verhaal over doof zijn, verteld vanuit twee perspectieven. Voor lezers vanaf 10 jaar.

Heden: Sterre vindt het spannend om naar de brugklas te gaan. Ze is doof, maar wil absoluut geen tolk mee naar school. Wat ze wel wil? Vooral niet opvallen! De eerste weken zijn heel leuk, maar al snel merkt ze dat ze dingen mist: grapjes, informatie van de docenten. En dan heeft ze ook nog het idee dat iedereen over haar praat. Sterre merkt dat alles veel makkelijker gaat als ze met haar dove vrienden is... Waar hoort ze thuis?
Jaren vijftig: Freek zit op een internaat voor dove kinderen. Daar moet hij eindeloze spraaktrainingen volgen. Zijn ouders schamen zich voor hun doofheid, en verbieden Freek om gebarentaal te gebruiken als anderen het kunnen zien. Als Freek te horen krijgt dat hij niet mag doorleren, wordt het hem te veel. Hij loopt weg.

Op een bijzondere manier vervlechten Caja Cazemier en Martine Letterie de verhalen van twee dove tieners - een in het verleden en een in het heden - die allebei hun plek zoeken in de wereld.

Dit boek is het resultaat van een geweldige samenwerking van Caja Cazemier en Martine Letterie. Waar ze eerder al samen verschillende boeken hebben geschreven, is dit er een geworden die gaat over doof zijn.  De een verteld het verhaal van Freek wat zich afspeelt in de jaren vijftig, de ander het verhaal van Sterre, wat zich in het heden afspeelt. Beide lopen tegen dingen aan die komen door hun doof zijn. Alleen vroeger was het nog iets om je voor te schamen en tegenwoordig niet meer.

Het verhaal leest erg fijn, de verhalen van Sterre en Freek worden elk hoofdstuk afgewisseld. In het  begin duurt het even voordat je weet hoe het zit. Daarna leest het verhaal als een trein. Je krijgt erg veel sympathie voor Freek en Sterre,  die soms niet alleen maar doof zijn, maar zich ook doof voelen. Je krijgt erg veel sympathie voor hen, zij hebben niet alleen de gewone tiener perikelen,  maar ook nog de last van het doof zijn.

Het verschil door de jaren komt goed naar voren, waar mensen vroeger zich schaamde voor het doof zijn, is dat nu niet meer aan de orde.  Cazemier en Letterie hebben zich erg goed ingelezen in het leven van dove mensen en in gebarentaal. Dit wordt achterin het boek nog even door hen uitgelegd. Je merkt ook wel echt aan het verhaal dat ze hun best ervoor hebben gedaan, alles lijkt te kloppen.

Het boek geeft goed weer hoe dove mensen zich staande moeten houden in de "gewone" wereld. Het is een boek wat erg fijn leest en zeker een aanrader is.  Het wordt aangeraden voor lezers vanaf 10 jaar.

Hoor je mij? - Caja Cazemier & Martine Letterie

Uitgever: Ploegsma

Pagina's:  224 pagina's, Hardcover