Boekrecensie Ik, Octopus - Magdalena Rutová

Wendy • apr. 24, 2024
Boekrecensie Ik, Octopus -  Magdalena Rutová

Recensie over Ik, Octopus

‘Zoals je kunt zien, ben ik een octopus. Je hebt het niet voor het kiezen. De een wordt geboren als een krab, de ander als een mens, een derde misschien als plankton en ik kwam ter wereld als een octopus.’ Zo begin het verhaal van een octopus. Een bijzondere octopus. Een intelligente en filosofische. Die zich verbaast over alles wat de zee van de mensen krijgt. Plastic flessen, tandenborstels, kantoorstoelen. Van de spullen bouwt ze een huis, de boeken en tijdschriften leest ze. En ze raakt zo nieuwsgierig naar de schenkers van deze halfkapotje cadeautjes dat ze besluit naar de mensenwereld af te reizen. Met een humoristische blik observeert ze de mensen. Ze ontdekt dat het bijzondere wezens zijn. Eigenaardig dat wel. Dat ze tot veel goeds in staat zijn, maar ook tot het verzieken van hun eigen wereld. Toch raakt ze gehecht aan hen. Aan de mensen die ze ontmoet: de rapper, de directeur van de dierentuin en zelfs aan de bankovervaller. En aan haar huisgenoten, met door mensen weggegooide troep bouwt ze een flat waar iedereen welkom is. Ze besluit te blijven en haar wetenschappelijke beschouwing over de mens te voltooien.

Het boek heeft in  2024 al een speciale vermelding van de jury van de BolognaRagazzi Awards (BRAW) Dat is de meest gewilde prijs voor uitgevers van kinderboeken en is een erkenning voor uitmuntend grafisch ontwerp, innovatie en het vermogen om jonge lezers aan te spreken. Dat zegt al bijna genoeg.

De cover van dit boek ziet er al erg interessant uit, dat de cover op cover steeds terug komt totdat je het bijna niet meer ziet. Het is een fijn groot boek wat de mensenwereld door de ogen ven aan wijze inktvis laat zien.

In dit boek maak je kennis met octopus, zij is degene die dit verhaal heeft geschreven. Door het lezen van boeken heeft ze veel kennis over mensen en wil ze in de mensenwereld een kijkje gaan nemen. Ze gaat via een boot, naar het vaste land en neemt je mee op haar avonturen.

Het verhaal van de octopus is erg leuk om te lezen, zij verteld je over haar kennismaking met de mensenwereld en hoe ze alles beleefd. Hoe zij een mensenvriend kreeg en wat zij allemaal op het vasteland meemaakt. Het verhaal wordt met veel fantasie en humor verteld, het is erg leuk om te lezen en soms hardop te lachen. De illustraties in het boek zijn ook door Magdalena gemaakt, ze zijn erg leuk om te bekijken en laten goed zijn wat er in de tekst verteld wordt. Er zitten erg veel leuke details in de illustraties, zo kun je op achterste schutblad zien wat mensen allemaal kunnen en deze mensen kun je terug vinden in het boek.

Het is een heel erg leuk verhaal om samen met kinderen te lezen en te ontdekken wat er allemaal in staat. Ik, octopus heeft aangegeven dat het nog vervolgt wordt. Daar ben ik dan  ook zeker erg benieuwd naar.

Ik, Octopus - Magdalena Rutová

Uitgeverij: Parade

Pagina's:  32 pagina's, Hardcover