Boekrecensie Je vermoeidheid te lijf - Annemarieke Fleming

Wendy • mei 16, 2022

Annemarieke Fleming

Annemarieke Fleming is auteur van de bestseller Pijn & het brein en heeft meer dan twintig jaar ervaring als gezondheidszorgpsycholoog. In 2021 raakte Annemarieke besmet met covid.

Recensie over Je vermoeidheid te lijf

Minder moe: praktische en beproefde methode voor energie-opbouw en herstel op wetenschappelijke basis.

Na covid, behandeling tegen kanker en bij ingrijpende chronische aandoeningen is vermoeidheid een veelvoorkomende klacht. Het allerlaatste advies dat door behandelaars dan gegeven wordt is: ga eens liggend rusten. Vanuit het idee dat mensen die met vermoeidheid kampen daardoor van de regen in de drup raken, richten behandelingen zich eerder op bijvoorbeeld het opbouwen van de conditie.

Gezondheidszorgpsycholoog Annemarieke Fleming weet uit de behandelpraktijk én als ervaringsdeskundige dat overdag vaker kort liggen of zelfs kort slapen cruciaal kan zijn bij het opbouwen van energiereserves. In Je vermoeidheid te lijf biedt zij een praktische methode op wetenschappelijke basis en legt in begrijpelijke taal uit waarom het lichaam baat heeft bij rust overdag. Niet alleen zul je de vermoeidheid beter begrijpen, ook biedt het boek de erkenning die in medische en persoonlijke kring vaak ontbreekt.

* beproefde praktische methode op wetenschappelijke basis
* kort liggen of slapen helpt bij energie-opbouw en herstel
* zo geïllustreerd en vormgegeven dat lezen weinig inspanning vergt
* naar schatting 10% van symptomatische covid-patiënten houdt vermoeidheidsklachten
* een derde van de kankerpatiënten (120.000 mensen per jaar) blijft na behandeling oververmoeid
* van de auteur van de bestseller Pijn & het brein: 16.000 exemplaren verkocht

Het onderwerp van dit boek is meer actueler dan het ooit het geweest is. Er zijn veel aandoeningen waarbij vermoeidheid een rol speelt. Maar na covid hebben er nog meer mensen last van. Het plan om een boek te schrijven had Annemariek al, na haar reis zou ze ermee beginnen. Toen ze net thuis was voelde ze zich niet goed eb leek het of haar borstkast en longen ingesmeerd waren met tijgerbalsem. Ze bleek nog voor de eerste lockdown corona te hebben.

De opbouw van het boek is erg duidelijk, in de inhoud zie je dat er zes hoofdstukken zijn. de cursief gedrukte tekst staat voor ingewikkelde woorden uit de woordenlijst die achterin het boek staat en de blauw gedrukte woorden zijn belangrijke boodschappen.  Er zijn kaders met werkboekvragen die je laten nadenken  over bepaalde zaken om zo te proberen de vicieuze cirkel te doorbreken.

Er wordt duidelijk uitgelegd wat redenen kunnen zijn van vermoeidheid. Door de werkboekvragen kom je erachter wat bij jou de oorzaak zal zijn.  En wat je eraan zou kunnen doen om de opbouw van reserves en verbetering van de slaap te hebben.  Het boek is erg uitgebreid en gaat in op hoe je het moet aanpakken en hoe je ervoor kunt zorgen dat het voor je persoonlijk goed uitpakt. Het is een erg compleet boek wat voor veel mensen in verschillende situaties te gebruiken is. Bijvoorbeeld bij het stukje over rusten overdag worden tips gegeven voor mensen met kinderen in verschillende leeftijden zodat iemand met een baby en  peuter er goed mee aan de slag kan.  De informatie die je krijgt is wetenschappelijk onderbouwd.

Het boek is erg duidelijk om te gebruiken, het laat je zoeken naar wanneer de vermoeidheid begonnen is en welke  acties je kunt ondernemen om meer energie te krijgen. Voor mensen die kampen met vermoeidheid is het zeker een aanrader om te lezen.

Je vermoeidheid te lijf - Annemarieke Fleming

Uitgever: Fontaine Uitgevers

Pagina's: 192 pagina's Paperback