Boekrecensie Klassieke meesters - Yves Knockaert

Wendy • nov. 27, 2022

Recensie over Klassieke meesters

Alle grote componisten hebben een invloed gehad op figuren na hen. Alle figuren na hen hebben teruggeblikt op die grote componisten en hun commentaar niet gespaard. Componisten lonken naar tijdgenoten en reageren op hen: vriendschap en jaloersheid, samenwerking en veinzerij. Sommige componisten zijn bang voor de pers, andere zijn bang voor het publiek. De invloed van pers en publiek kan groot of klein zijn: de ene componist herwerkt, de andere niet.

Hebben invloeden iets te maken met de inspiratie van een componist? Heeft niet iedereen zich geïnspireerd op Bach en Händel, op Mozart en Beethoven, op Wagner? Of heeft een componist zich eerder afgezet tegen Wagner? Wie durft nog te componeren na Beethoven?

In dit boek kom je alles te weten over de grote klassieke meesters van de 18de en 19de eeuw. Geen muziekgeschiedenis, wel een verhaal van wie met wie omgaat en waarom, wie zich tegen wie afzet en waarom. En daarin spelen de geschiedenis en de biografie van elke componist natuurlijk hun rol.

Komen onder anderen aan bod:

• Georg Friedrich Händel: export naar Engeland

• Johann Sebastian Bach: barok tegen elke prijs

• Joseph Haydn: de laatste dienende componist

• Ludwig van Beethoven: de reus

• Niccoló Paganini: de vioolvirtuoos

• Giachino Rossini: belcanto in de opera

• Frédéric Chopin: Pool in Frankrijk

•Pjotr Iljitsj Tsjaikovski: tussen Rusland en het Westen

Het boek is geen complete geschiedenis van de muziek. Sommige feiten van de geschiedenis worden wel even aangehaald omdat het dan een completer beeld geeft. Invloeden en inspiratie bij componisten van de achttiende eeuw tot het begin van de twintigste eeuw, dat kun je in het boek terugvinden. Van barok  tot postromantiek, grote namen zoals Georg Friedrich Händel, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert en nog een aantal anderen.

Het begint met de inleiding waar de muziekstromingen worden aangegeven die in het boek voorkomen. Per stroming wordt aangegeven welke klassieke meesters er toe behoren. Over de meesters zelf kun je lezen waar hij geleefd heeft,  wat ze in hun leven gedaan hebben en hoe ze op hun ideeën voor de muziek komen. Het is bijzonder om te lezen hoe ze aan hun inspiratie zijn gekomen. En van wie dat ze ideeën "leenden".

Het is geen boek wat door het grote publiek gelezen zal worden, maar het is zeker geschikt voor de klassieke muziekliefhebber. Er staat zoveel achtergrond informatie in het boek dat je het wil blijven lezen. Het is erg interessant om de beweegredenen van de componisten te lezen. In het boek worden veel oude woorden gebruikt en sommige zinnen zijn wat lang. Maar voor zo'n informatieve tekst maakt dat niet uit, je wil toch door blijven lezen om te weten hoe het allemaal zit.  Door wie ze geïnspireerd zijn en welke invloeden er nog meer invloed op hen hadden.

Mocht je geïnteresseerd zijn in klassieke muziek dan is dit boek zeker aan te raden.

Klassieke meesters - Yves Knockaert

Uitgeverij: Pelckmans