Boekrecensie Leven zonder je masker - Ellie Middleton

Wendy • apr. 21, 2024

Recensie over Allemaal sprookjes

Of je nu neurodivergent bent, dit vermoedt of een betere medestander wilt zijn: Leven zonder je masker helpt je wegwijs te worden in de wereld van ADHD en autisme en de touwtjes in handen te krijgen.

Ellie Middleton was vierentwintig toen ze ontdekte dat haar hoofd niet stuk was. Alle puzzelstukjes vielen op hun plek toen ze de diagnose ADHD en autisme kreeg. Eindelijk kon ze beginnen met het verwerken van de trauma’s die ze had opgelopen door zich zo lang onbegrepen te voelen en haar anders zijn te maskeren.

In hapklare stijl, voor whizzy hersenen zoals die van haar, deelt Ellie haar kennis en ervaring op het gebied van mentale gezondheid, zelfdiagnose, pretty privilege en je staande houden op je werkplek en in je vriendenkring. Met als doel dat we neurodivergentie beter leren begrijpen én waarderen.

Ik was erg nieuwsgierig naar dit boek in verband met neurodivergente mensen in mijn omgeving. Het is een ware eyeopener geweest waarin veel herkenbare dingen voorbij kwamen.  Schrijfster Ellie Middleton is pas op haar 24e gediagnosticeerd met ADHD en Autisme. Het boek is echt vanuit haar geschreven en zij wil duidelijk maken hoe dingen voor neurodivergente mensen zijn en hoe we sommige dingen op een makkelijke manier kunnen verbeteren voor hen. Ze geeft veel tips voor op het werk en hoe belangrijk het is om kleine aanpassingen te doen en dat je daarmee het beste uit mensen kunt halen. De schrijfstijl is erg fijn, je kunt je indenken hoe het voor sommige mensen moet zijn als ze bijvoorbeeld verplicht van 9-17 uur moeten werken, taken hebben die hen niet liggen en daardoor meer tijd kosten. Terwijl je met hetzelfde gemak het beste uit alle mensen haalt als je ze laat doen waar ze goed in zijn. Middleton laat goed zien wat de voor- en nadelen van neurodivergentie. Hierdoor probeert ze een lans te breken voor alle gediagnosticeerde en ongediagnostiseerde neurodivergente personen. Ze hoopt dat er meer kennis komt over neurodivergentie en dat mensen met ze mee willen denken in plaat van ze tegen te werken.

Als je neurodivergent bent dan staan er ook verschillende opdrachten in het boek die je kunt uitvoeren om je zo na te laten denken over wellicht simpele maar niet zo voor de hand liggende dingen.  Dit inzicht kan voor jou ook goed van pas komen.

Eigenlijk zou dit boek verplichte kost moeten zijn voor werkgevers en mensen die omgaan met neurodivergenten. Na het lezen van het boek heb je meer kennis over neurodivergentie en herken je eerder als een neurodivergent persoon probeert zijn of haar gedrag te maskeren. Ben je zelf neurodivergent dan ga je in dit boek veel herkenning vinden. Je krijgt veel tips waardoor je beter in je vel gaat zitten en beter voor jezelf durft op te komen.

De schrijfstijl van Middleton is erg fijn en vlot, de adviezen worden afgewisseld met praktijk voorbeelden. In het boek gaat het ook vaak over de vergeten generatie, deze generatie is van de tijd dat er nog niet getest werd, maar die lopen nu wel vaak tegen problemen aan, ook voor hen is dit boek een aanrader. Iedereen is anders en iedereen is goed zoals die is, is een boodschap die uitgedragen wordt.  Mocht je liever het boek luisteren er is ook een luisterboek beschikbaar.

Leven zonder masker - Ellie Middleton

Uitgeverij: Volt

Pagina's:  296 pagina's, Paperback