Boekrecensie Mol is jarig - Marieke van Hooff

Wendy • jul. 07, 2022

Marieke van Hooff & Henk van der Gugten

Marieke van Hooff (1976) is germaniste, muzikante en actrice. De afgelopen jaren verwierf ze vooral bekendheid met haar hilarische kinderboeken, vaak gepubliceerd in combinatie met zelfgeschreven kinderliedjes. Haar universums zijn tijdloze, warme, grappige werelden vol fantasie waarin kinderen urenlang opnieuw en opnieuw kunnen verdwalen. Naast kinderboeken schrijft Marieke af en toe scenario’s (Ketnet en VTM-K-zoom), maakt ze haar eigen theatervoorstellingen (al dan niet gebaseerd op haar boeken) en vertaalt ze tekenfilmscenario’s. Haar stem hoorde je zeker al in een tekenfilm of animatiereeks.

Henk van der Gugten (1981) maakte zijn eerste tekening in een werkboek op de kleuterschool, kladderde deze helemaal vol en is sindsdien niet meer gestopt. Gelukkig! Want een Mol boekje zonder Henks illustraties zou niet hetzelfde zijn. Henk is niet enkel creatief met een potlood. Hij werkt namelijk ook als muzisch creatief docent.

Recensie over Mol is jarig

Mol is jarig! Natuurlijk komen al zijn vrienden op bezoek voor een gezellig verjaardagsfeest. Er is taart en limonade, er wordt gezongen en er zijn natuurlijk cadeautjes. Vier jij Mols verjaardag mee?

Dit boek is een uitbreiding van de Mol serie. Deze serie bevat al veel leuke boeken met verschillende thema's . Nu is er ook het boekje Mol is jarig.  Het verhaal verteld wat er gebeurd als Mol jarig is. Hij moet taart halen en de slingers ophangen. Zijn vrienden komen langs en hij krijgt cadeautjes en dan vieren ze samen feest. Het laat kinderen goed zien wat er allemaal gebeurd als je jarig bent.

De illustraties in het boek zijn getekend door Henk van der Gugten. Het zijn allemaal erg mooi en kleurrijke illustraties. De cover ziet er ook al erg vrolijk uit, je ziet er  Mol met zijn vrienden en een erg kleurrijker achtergrond.  In het boek staan ook veel pagina's waar kleinere illustraties op staan zonder achtergrond, zo wordt de aandacht van de kleine niet afgeleid van het verhaal. Mol en zijn vrienden zijn leuke personages die er erg schattig uitzien.

Het is een leuk boek om met de kleine door te lezen als ze bijna jarig zijn. Zo  kunnen ze zich op een leuke manier voorbereiden op een verjaardag.

Mol is jarig - Marieke van Hooff & Henk van der Gugten

Uitgever: Pelckmans