Boekrecensie Slipjacht - Jowi Schmitz

Wendy • sep. 10, 2022
Boekrecensie Slipjacht - Jowi Schmitz

Jowi Schmitz

Jowi Schmitz schrijft behalve artikelen voor ao Trouw ook boeken, zowel voor volwassenen als voor kinderen. Ze begon met twee romans voor volwassenen en Kus van je zus en publiceerde in 2012 haar eerste kinderboek.

Ik heet Olivia en daar kan ik ook niks aan doen werd bekroond met de Vlag en Wimpel en de Duitse Luchs Preise.

Een jaar later verscheen de kinderthriller Schat onder de stad . Vervolgens schreef ze het boek Te vroeg geboren. Dagboek over mijn zoon, bekroond met de Inktslaafliteratuurprijs 2014, en Nooit nooit nooit meer aan de wal,  een non-fictieboek over de bijzondere bootbewoners van Amsterdam, omdat ze zelf ook op een boot woont.

Ze maakte twee Avi boekjes (7+) op rijm, over het jongetje Stan dat bevriend raakt met een bende rovers . En vorig jaar verscheen haar Young Adult boek, over een meisje dat wegloopt om de vrijheid te veroveren; Weg. Wat de prijs voor beste Jongerenboek van het jaar won (de Diopraphte Literatuurprijs 2017). In 2020 kwam Beste broers uit wat een jaar later met een Zilveren Griffel werd bekroond. In 2022 staan drie boeken op stapel: Zeemeermeisje, Soctopus en Slipjacht.

Lesgeven doet ze ook, ze geeft workshops op maat, aan zowel volwassen als kinderen. Ook daarover kun je haar alles vragen, want in het echt weet ze meer dan er online te lezen valt.

Recensie over Slipjacht

Matteo wil verdwijnen, want zijn vader is van plan om hem naar een psycholoog te sturen. Matteo maakt namelijk nogal graag bloederige tekeningen. Tijdens een excursie naar De Hoge Veluwe grijpt hij zijn kans. Hij begraaft zijn mobiel en verstopt zich in het bos. Als ’s nachts de bliksem inslaat, vindt hij een jong vosje. Matteo ­besluit om voor hem te zorgen. De volgende ochtend blijkt dat de jacht is geopend. De jacht op ­Matteo en de vos. De school jaagt, Matteo's vader jaagt, de honden ­jagen. Matteo maakt zich geen zorgen. Hij en de vos zijn slimmer dan de ­jagers. Dit gaat ze lukken. Maar wat hij niet weet, is dat er nóg iemand is. Iemand anders die wakker is geschrokken door de blikseminslag. ­Iemand die nóg ongelukkiger, nóg driftiger en in elk geval véél gevaarlijker is dan Matteo…

Dit is weer een spannende aanvulling van de Kluitman-novelle reeks. De cover van het boek is erg mooi en niet echt eng, als je het verhaal hebt gelezen dan snap je de  cover ook beter. Het verhaal gaat over Matteo, hij zit niet lekker in zijn vel en uit dat door te tekenen. Zijn tekeningen zijn extreem, maar Matteo komt over als een normale puber. Die ook zeer zorgzaam uit de hoek kan komen. Het is goed te zien dat Matteo veranderd tijdens het verhaal en ook in gaat zien dat hij hulp kan gebruiken.

Het verhaal wordt vanuit zijn perspectief verteld, dat maakt dat je  je echt in gaat leven in zijn leven. Je snapt waarom hij bepaalde keuzes maakt en je moet ook wel medelijden met hem krijgen. Tussen de stukken van het verhaal van Matteo komt er iemand op zijn pad, die verteld ook wat er op dat moment bij hem speelt. Het maakt dat het verhaal erg fijn leest.  Het is spannend en de spanningsboog blijft voelbaar tot het einde. Je vliegt daardoor ook door het verhaal heen, als je eenmaal begint te lezen heb je zoveel vragen die je beantwoord wil hebben. Die antwoorden krijg je alleen maar door door te lezen.

Het boek wordt aangeraden voor jongeren vanaf 13 jaar.  Het is een goede aanvulling voor de Kluitman serie. Nu is het wachten op de volgende novelle.

Slipjacht - Jowi Schmitz

Uitgeverij: Kluitman