Boekrecensie Thuisvoordeel - Koen Blanquart

Wendy • nov. 14, 2021

Koen Blanquart

Koen Blanquart is auteur, keynote spreker en strategieconsultant. Als digitale nomade opereert Koen wereldwijd, terwijl hij New York als zijn thuisbasis beschouwt. In zijn meest recente boek verzamelde Koen tips en methoden van digitale nomaden om een ​​extern personeelsbestand te beheren. Telkens als Koen de kans krijgt, is hij met zijn camera op pad.

Recensie over Thuisvoordeel

Wat we van digital nomads kunnen leren over plaatsonafhankelijk werken

Ooit was thuiswerken een beloning, dé manier om onze work-lifebalance te bewaken. Maar dan kwam corona, werd thuiswerken de norm en voor velen precies datgene wat een gebalanceerd leven in de weg staat. Met z’n allen terug naar kantoor dan?

Specialisten zijn het er over eens dat de werkplek van morgen plaatsonafhankelijk en zelfs transnationaal is. Plaatsonafhankelijk werken biedt tal van voordelen. Het is het antwoord op de vraag van werknemers naar meer autonomie. Het creëert mogelijkheden in de war on talent. En bovendien maakt het bedrijven wendbaarder en competitiever, doordat de beperkingen van kantoorruimte, landsgrenzen en de traditionele (en lokale) 38-urenweek wegvallen.

Digital nomad Koen Blanquart toont in Thuisvoordeel dat eerder dan het plaatsonafhankelijk werken zelf, het vooral mensen en processen zijn die een gezonde work-lifebalance en een vlot samenwerken in de weg zitten. Hij toont managers hoe ze hun processen zo kunnen inrichten dat agenda’s en projecten efficiënt en effectief worden beheerd, zelfs in transnationale context. Zo zet hij ondernemingen op weg om meer flexibiliteit, tijd en tevredenheid te genereren bij hun teams, zonder op het resultaat te beknibbelen.

Het boek geeft een goede inkijk op het plaats onafhankelijk werken. De voor- en nadelen van het niet op kantoor werken worden uitgebreid besproken. Koen is een groot voorstander van het plaats onafhankelijk werken dat weet hij met veel passie over te brengen. Waar het vroeger normaal was om altijd met zijn allen op kantoor te zitten, zijn we nu door corona genoodzaakt om vanuit huis te werken. Er zitten natuurlijk wel wat nadelen aan, maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Deze komen uitgebreid aan bod in het boek.  Vooral transnationale context kan het plaats onafhankelijk werken ervoor zorgen dat het het werk veel efficiënter gebeurd.

Qua taalgebruik kun je merken dat het geschreven is door iemand  die weet waar hij het over heeft en graag vaktaal gebruikt als hij erover verteld. Zo komen termen als Butts-in-seats-management, war on talent en digital nomads regelmatig naar voren in het boek.  De tekst is zelfs als je niet thuis bent in het vakjargon goed te lezen.  Het geeft managers tips  om het plaats onafhankelijk werken op een goede manier in te richten en mogelijk te maken. Ook geeft het de werknemers tips hoe ze op een goede manier

een work-lifebalance kunnen hebben.

Het is een boek van deze tijd wat misschien erg vooruitstrevend lijkt. Maar toch zeker de toekomst is.

Thuisvoordeel - Koen Blanquart