Boekrecensie Tijl Uilenspiegel - Walter van den Broeck

Wendy • apr. 17, 2022

Walter van den Broeck

Walter van den Broeck is een van de beste Nederlandstalige prozaïsten. Zijn romans en toneelstukken zijn meermaals bekroond, onder andere met twee Staatsprijzen. Hij is ereburger van Olen en Turnhout.

Recensie over Tijl Uilenspiegel

Dit is het verhaal van Tijl, zoon van Klaas de Kolenbrander en Soetkin, bijgenaamd Uilenspiegel, wat eigenlijk betekent: ‘kus mijn kont’. Het verhaal van een onbezorgde potsenmaker die van zijn aanstekelijke lach werd beroofd en die worstelde om hem terug te krijgen. Zo begint deze zeer vrije bewerking van Charles De Costers klassieker La Légende d’Ulenspiegel, waarin Tijl, bij zijn terugkomst uit Rome, zijn vader op de brandstapel ziet staan. Hij sluit zich aan bij de geuzen die de folteraars bestrijden in de eeuw van de heksenjachten.

Deze bijzondere hertelling van het verhaal van Tijl Uilenspiegel is erg leuk om te lezen. Voor degene die het verhaal erachter kennen is deze versie ook leuk want het brengt verschillende nieuwigheden met zich mee. Het is bijzonder hoe mensen toen omgingen met zogenaamde heksen en de jacht op hen.

Het verhaal leest erg fijn, door het taalgebruik is het niet een boek waar je doorheen vliegt. Maar wel een waar je weet wat je gelezen hebt. Het oud Belgische taalgebruik met de benodigde woorden zorgt ervoor dat je soms even moet nadenken wat er bedoeld wordt. Het is wel echt een verhaal waar je helemaal in mee gaat, het is zo beeldend geschreven dat je je bij sommige situaties het idee hebt dat je er op dat moment bij bent.

Het is Walter van den Broeck gelukt om er een erg vermakelijk verhaal van te maken en hierbij de oude taal in ere te houden. Dit maakt het tot een bijzondere uitvoering van het verhaal van Tijl, Klaas, Nele, Soetkin, Lamme en de rest. Het begin van het verhaal is misschien wat stroef omdat je er nog in moet komen. Maar zodra je in het verhaal zit wil je het ook blijven lezen.

Het is een aanrader voor mensen die van hertellingen van klassieke verhalen houden.

Tijl Uilenspiegel - Walter van den Broeck

Uitgever: Uitgeverij Vrijdag