Boekrecensie Waarom moet ik U tegen jou zeggen? - Karin Driegen

ISBN: 9789090327068
Aantal pagina’s: 262
Genre: mens en maatschappij
Verschijningsdatum: 2020

Over de auteur:
Adem in en lees, adem uit en schrijf
Kunst, in welke vorm dan ook, is de rode draad in mijn leven, maar literatuur stijgt daar voor mij bovenuit. Schrijven is mijn passie; op mijn zesde begon ik al ‘verhaaltjes’ te schrijven. Ik studeerde kunstgeschiedenis in Leiden, gaf tekenles op middelbare scholen en heb gewerkt als redactrice voor een uitgeverij in Engeland. Sinds 1995 woon ik aan de zuidkust van Engeland met mijn man en twee dochters. Hier vond ik de inspiratie om fulltime te gaan schrijven.

Tegen de achtergrond van een Gronings grensdorp in de Tweede Wereldoorlog, volgen we het huwelijk van een Nederlandse verzetsstrijder en een Duitse immigrante. Douwe vecht voor de vrijheid, terwijl Minnie alles op alles zet om hun gezin te voeden. Door haar afkomst wordt ze geconfronteerd met anti-Duitse sentimenten van haar dorpsgenoten en voelt zij zich alleen staan. Als ze haar man verdenkt van een verhouding met een koerierster, raakt ze vertwijfeld en wordt ze verteerd door jaloezie. Vlak voor de bevrijding wordt Douwe verraden, opgepakt door de nazi’s en gefusilleerd. De koerierster pleegt zelfmoord. Minnie wordt gekweld door schuldgevoelens als blijkt dat haar achterdocht ongegrond was. Kan ze zichzelf ooit vergeven?

Waarom moet ik u tegen jou zeggen? is een roman over moed, onmacht, onbegrip, spijt en vergeving.

Mijn roman is een eerbetoon aan de strijd voor de vrijheid die mijn grootouders leverden en een oproep aan mijn lezers tot mededogen en respect voor slachtoffers in oorlogen, waar dan ook ter wereld.

Ik had al verschillende boeken over de oorlog gelezen toen Karin me vroeg of ik haar boek wilde lezen. Na het lezen van de achterflap was ik wel nieuwsgierig geworden naar het verhaal. De inleiding vond ik wat te uitgebreid kwam er niet goed doorheen. Toch bleef ik doorlezen om snel bij het spannende stuk te komen. Het is spannend om te lezen hoe het eraan toe ging met een Duitse vrouw in Nederland tijdens de oorlog. Hoe Douwe op zijn manier probeerde om het allemaal rond te breien. En de onzekerheid waar Minnie tegen aan liep. Het verhaal is zo geschreven dat je uit het perspectief van Minnie en Douwe echt met ze meevoelt hoe ze hun eigen strijdt leveren. Keuzes maken en hun manier van handelen.

Het verhaal is zo opgebouwd dat het eerste deel het verhaal van de oorlog, het verraad en de moord op Douwe. En daarna de bevrijding is. Daarna het verhaal van Minnie na de oorlog die alleen met de kinderen was. Het boek is zo geschreven dat het makkelijk leest en toch raakt het verhaal je. Als je het boek weer oppakt zit je weer snel in het verhaal.

Het mooie van het boek is dat het verhaal gebaseerd is op het leven van de grootouders van Karin. Ik vind het een mooi aangrijpend boek over de oorlog. Er wordt op een andere manier beschreven hoe het voor mensen was die toen leefde.

Het boek is verkrijgbaar via Bazarow, klik hier