Recensie Escape room The game startersset

Prison break **

Virus **

Nuclear countdown ***

Temple of the Aztec ****

Door deze uitgebreide beschrijving te lezen zit je meteen helemaal in het verhaal waar je moet uit zien te komen.

Het spel

Het spel bevat 4 verschillende Escape Rooms en elk avontuur bestaat uit drie delen. In elk deel moeten jij en je team een code kraken die jullie invoeren in de Chrono Decoder, door 4 van de 16 sleutels te gebruiken. Vind de drie goede codes binnen de 60 minuten en je wint het spel. Het is dus samen winnen of samen verliezen...

Je start met het openen van een envelop en het lezen van de introductie van het mysterie. Het oplossen van het mysterie wijst zich vanzelf. In de envelop zitten verschillende attributen die nodig zijn voor het vinden van (een deel van) de uiteindelijke code. Gebruik elke minuut om de gevonden aanwijzingen te begrijpen en te combineren. Zodra de code gevonden is, zoek je de bijbehorende sleutels en doe je deze in de Chrono Decoder. De Chrono Decoder geeft aan of de code correct is of niet. Is de code niet correct, dan gaan er 60 seconden van de tijd af en mag je opnieuw puzzelen. Is de code correct, dan klinkt de overwinningsmuziek!

Na het spelen van diverse escaperooms die geschikt waren voor kinderen, hebben mijn partner en ik ons gewaagd aan deze escaperoom. De aangegeven leeftijd is 16+, bij de eerste heeft onze dochter van 12 jaar ook nog meegeholpen. Vooral de laatste twee werden echt moeilijker. Waar we in het begin ruim de tijd over hadden, werd dat naar het einde toe snel minder. The Temple of the Aztec die hebben we niet gehaald. Zo kwam ik tot de conclusie dat The Temple of the Aztecs vervangen is door Secret agent. Na navraag bij Identity Games is dit omdat Temple of the Aztec te moeilijk is voor een startersset. Dat lijkt me een verstandige keuze geweest. Door het doen blijf je groeien en lukken de vier sterren escaperooms uiteindelijk wel.

Deze verzameling escape rooms is een van de eerste die gemaakt is om thuis te spelen. De spellen zitten stuk voor stuk goed in elkaar. En dan natuurlijk nog een spannende element van de chronodecoder, of de code goed is of niet. Soms zijn de hints wel handig die je krijgt. Bij de eerste twee spellen waren we steeds al verder in het spel en hadden we er niks aan, bij de laatste was het toch wel handig.

Het mooie van de escaperoom spellen van Identity games is dat het maar één keer te spelen is, maar op hun website kun je spelonderdelen opnieuw printen zodat je het spel aan andere kunt doorgeven. De walktrough die op hun site staat is ook echt leuk om even na te lezen. Soms dachten we helemaal anders maar kwamen we uiteindelijk toch op hetzelfde uit.

Wij hebben er verschillende gezellige avonden plezier van gehad. Dit spel is zeker een aanrader!

Inhoud

• Chrono decoder