Boekrecensie Breinbreker - Dr Steven Laureys

Wendy • sep. 11, 2022

Dr Steven Laureys

Steven Laureys is een Belgisch neuroloog. Laureys schreef tot nu toe 4 boeken en meer dan 120 wetenschappelijke publicaties.

Recensie over Breinbreker

Wie weet meer over ons brein en hoe het werkt dan dokter Steven Laureys? Hij geniet wereldfaam als neuroloog gespecialiseerd in ernstige bewustzijnsstoornissen zoals coma. Maar verder is Laureys vooral gepassioneerd door alles wat onze hersenen doen en kunnen. In dit boek legt hij de werking van ons brein uit aan de hand van 100 illustraties: de samenstelling ervan, onze zintuigen, de verhouding met andere organen, geheugen, bewustzijn, genetica, slapen en dromen, pijn, taal, emoties, aandoeningen, artificiële intelligentie, gedachten lezen, stress, drugs, meditatie… - alles wat je ook maar over het brein kan en moet weten, passeert de revue. Dankzij de rijke illustraties opent de wat geheimzinnige wereld van de hersenen zich voor iedereen!

In dit boek is de werking van onze hersenen uitgelegd in 100 illustraties. Er komt van alles aan bod in het boek.  Wat hersenen zijn,  hoe hersenen en zintuigen samenwerken, hoe emoties en cognitieve vaardigheden werken, de waakstand van de hersenen en de hersenen van de toekomst.  Al deze hoofdstukken zijn weer onderverdeeld in kleinere hoofdstukken.

Het is een erg fijn boek om meer te weten te komen over hersenen. De stukjes tekst zijn kort, maar wel erg duidelijk. De illustraties die weergeven wat de tekst uitlegt maken het ook echt makkelijker om te begrijpen. Als je het boek uit hebt dan heb je zoveel informatie dat je goed weet hoe een brein werkt.  Mocht je iets specifieks willen opzoeken dan kun je gebruik van de index.

Het is een erg interessant boek wat veel informatie over je brein verschaft. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn dan is het boek zeker een aanrader.

Breinbreker - Dr Steven Laureys

Uitgever: Borgerhoff & Lamberigts