Boekrecensie De school voor monsters - Stijn helpt

Wendy • sep. 09, 2022
Boekrecensie De school voor monsters  - Stijn helpt

Sally Rippin

Sally Rippin is de bestverkochte vrouwelijke auteur van Australië en heeft meer dan 50 boeken geschreven voor kinderen en jonge volwassenen. Haar boeken zijn over de hele wereld geliefd en er zijn meer dan vijf miljoen exemplaren in achttien landen verkocht.

Sally is een gepassioneerde ambassadeur voor het creatieve schrijfcentrum 100 Story Building , een vaste presentator op 3RRR-radio en een veelgevraagd spreker op scholen en festivals. Ze heeft Schrijven voor kinderen gegeven als onderdeel van het Professional Writing and Editing Program aan RMIT en heeft veel opkomende schrijvers en illustratoren begeleid.

Recensie over De school voor monsters - Stijn helpt

Leer lachend lezen! Een grappig verhaal op rijm om voor te lezen, samen te lezen of zelf te lezen.

Sommige monsters zijn groot en sommige monsters zijn klein, maar het grootste monster – dat is Stijn! Maar bij de les in beeldhouw-werk gaat het mis. Stijn is te sterk!

Dit is weer een leuk boekje in De school voor monsters serie. Het is een leuk verhaal over Stijn, hij is veel groter dan de anderen en ook veel sterker. Hierdoor zijn sommige dingen lastig voor hem om te doen. Het is een verhaal vol met humor dat merk je op de eerste pagina al meteen. De illustraties in het boek zijn van Chris Kennett, ze zijn pagina groot en laten goed zien waar het verhaal over gaat. De tekst is voor kinderen die leren lezen. Op elke pagina staat niet meer dan twee regels tekst en de laatste woorden rijmen.

Het is niet alleen maar een verhaal,  op het einde ervan worden alle rijmwoorden weergegeven, je kunt de woorden van makkelijk naar moeilijk lezen, dit is aangegeven met kleuren. Ook kun je de rijmwoorden bij elkaar zoeken. Ook staan er nog vele tips in over hoe je het boek kunt gebruiken. Er staat zelfs stapsgewijs uitgelegd hoe je Stijn kunt tekenen en nog een leuke deurhanger.

Het is voor kinderen een herkenbaar verhaal,  er zijn dingen die je misschien niet zo goed kan. Het is goed te zien dat er een monster is dat ontdekt dat hij te sterk is om sommige dingen te doen en dat hij uiteindelijk er achter komt wat hij wel goed kan. Dit verhaal draagt wel bij aan de leesbevordering voor kinderen. De opmaak van het boek maakt het erg aantrekkelijk voor kinderen.

Het boek is geschikt vanaf 5 jaar

De school voor monsters - Stijn helpt - Sally Rippin

Illustrator: Chris Kennett