Boekrecensie Kerst op Ivy Hill - Julie Klassen

Wendy • dec. 24, 2021

Julie Klassen

Voor ze fulltime ging schrijven, was ze redacteur bij een uitgeverij van christelijke romans. Daar begeleidde ze bekende auteurs, zoals Beverly Lewis. In haar vrije tijd duikt ze graag in de boeken om onderzoek te doen voor haar historische verhalen. Verder is ze gek op reizen, BBC-series, lange wandelingen, hazenslaapjes en koffiedrinken met vrienden. Julie is getrouwd, heeft twee zoons en woont in Minnesota in de Verenigde Staten. Ze schrijft romans in de stijl van Jane Austen en de zusjes Brontë: vol historische details en intrigerende plots.

Recensie over Kerst op Ivy Hill

In ‘Kerst op Ivy Hill’ van Julie Klassen wordt er kerst gevierd in het idyllische dorpje. Richard Brockwell is al jaren niet thuis geweest met kerst. Hij is veel liever in Londen, ver van zijn ouderlijk huis, waar hij kan ontsnappen aan de vele familiegeheimen en de pijn uit het verleden. Maar wanneer Richards moeder dreigt zijn toelage stop te zetten als hij niet langskomt met kerst, keert hij met tegenzin terug naar Ivy Hill. Deze kerst op het platteland brengt vele verrassingen met zich mee, waaronder ontmoetingen met een wees, zijn eerste liefde en Arabella Awdry… een dame die veel aantrekkelijker is dan hij zich herinnert. Zal kerst op Ivy Hill, met de romantische sfeer van het platteland en de vreugdevolle kerstliederen, een magische verandering in het hart van Richard teweeg kunnen brengen?

Dit boek is het vierde deel in de serie, maar ook erg goed als standalone te lezen.

Het is een bijzonder en leuk verhaal waarin je meegenomen wordt naar de kersttijd op Ivy hill in het Engeland van de negentiende eeuw. De personages worden erg beeldend besproken, je leert hun karakters goed kennen. De omgeving waar ze zich bevinden wordt ook erg goed omschreven. Er zitten verschillende personages in het boek, van ieder van hen kom je wat te weten waardoor je begrijpt waarom ze dingen doen. De onderlinge banden en relaties komen ook uitgebreid aan bod. Je voelt je alsof je midden in de gemeenschap van Ivy Hill bent.

De favoriete personage is toch wel Richard, het is mooi om te lezen hoe hij van een egoïstische man veranderd en zijn hart open zet voor anderen.  Het is een verhaal wat erg fijn leest, heeft geen spannende momenten maar des te meer romantische. Je waant je helemaal in het oude Engeland van toen.

Julie Klassen heeft het op een erg fijne manier geschreven. Het is een verhaal wat je langere tijd bezig houdt om erachter te komen wat nou het verhaal eigenlijk is. Het is wat voorspelbaar maar dat mag de pret niet drukken. Op het einde lijkt het wat snel te gaan en komt het wat afgeraffeld over. Maar het kerstgevoel is geweldig aanwezig in het verhaal.

Score: 7

Kerst op Ivy Hill- Julie Klassen

Uitgever:  Kokboekencentrum Fictie