Boekrecensie Matilda - 100e druk Roald Dahl

Wendy • apr. 30, 2023
Boekrecensie   Matilda - 100e druk Roald Dahl

Recensie over Matilda

Matilda is een van de meest geliefde kinderboeken van Roald Dahl.

Matilda is briljant. Ze kan geweldig goed leren. Toen ze anderhalf was kon Matilda al praten als een volwassene, met 3 jaar kon ze lezen, en al vóór ze 5 was, las ze boeken van wereldberoemde schrijvers als Dickens en Hemingway. Maar haar ouders vinden haar maar lastig en behandelen haar als een onderkruipsel.

Matilda besluit dat het tijd is voor actie. Ze bedenkt heel slimme straffen voor haar ouders. En als het hoofd van de school, juffrouw Bulstronk, haar ook wil aanpakken, ontdekt Matilda dat ze iets heel bijzonders kan.

‘Roald Dahl blijft onverminderd populair.’ – de Volkskrant

Deze speciale 100e druk heeft goudfolie op het omslag, is speels opgemaakt om het leesplezier te vergroten en bevat speciale schrijftips van Roald Dahl

Mathilda, geschreven door Roald Dahl, is nu uitgebracht als 100ste druk. Deze uitgave heeft een erg mooie cover met gouden details, er staan extra schrijftips van Roald Dahl in en het staat vol mooie illustraties van Quentin Blake. Het is een verhaal vol humor en avontuur dat zelfs de meest pessimistische lezer onmiddellijk verliefd zal laten worden op zijn hoofdpersonage.

Het boek vertelt het verhaal van Matilda, een intelligent en nieuwsgierig meisje dat ondanks haar jonge leeftijd al een grote liefde voor boeken heeft ontwikkeld. Helaas krijgt ze geen enkele steun van haar ouders die haar belachelijk maken omwille van haar leesgedrag. Wanneer Matilda eindelijk naar school gaat, ontdekt ze dat haar klasgenoten wreed en ongeïnteresseerd zijn en dat de directrice, Juffrouw Bulstronk, een vreselijke tiran is.

Toch vindt Matilda geluk tussen de pagina's van haar favoriete boeken. In het begin gebruikt ze haar intelligentie en buitengewone gave om dingen te verplaatsen door middel van haar gedachten, om praktische grappen uit te halen met haar ouders en de directrice, maar later om voor zichzelf en haar vrienden op te komen.

Het verhaal is zowel grappig als spannend, met absurde plotwendingen die ervoor zorgen dat het lezen van het boek een plezierige ervaring is. Roald Dahl slaagt erin om complexe situaties op een manier te beschrijven die perfect is aangepast aan het begripsvermogen van kinderen. Hij is niet bang om taboes te doorbreken en licht maatschappelijke problemen zoals pesten en onrechtvaardigheid aan. Dahl biedt zijn jonge lezers ook hoop, want hij benadrukt het belang van empathie, vriendschap en doorzettingsvermogen.

De karakters in het boek zijn stuk voor stuk onvergetelijk, van de lieve juffrouw tot de verschrikkelijke ouders van Matilda. Over  het personage van Matilda alleen maar goeds, ze komt om in het zelfbewustzijn, slimheid en  haar moed. Haar ontembare vastberadenheid om haar eigen lot in eigen handen te nemen, waardevolle lessen en biedt een krachtig rolmodel voor de jonge lezers.

Het is een verhaal wat erg fijn leest, ik had het vroeger al eens gelezen maar vond het nu nog minstens net zo leuk! De regelafstand in de teksten is wat groter en af en toe staan er wat woorden in met een groter  lettertype, dit geeft de tekst een speels uiterlijk.  Bij de teksten staan mooie zwart-wit illustraties van Quentin Blake, deze laten de personages goed zien. Achterin het boek krijg je leuke tips die je kunt volgen om zelf een verhaal te schrijven.  Het komt uit een interview met Roald Dahl waarin hij verteld hoe hij Matilda geschreven heeft

Om samen te vatten, is Mathilda een humoristische, slimme en inspirerende roman, gecreëerd voor alle leeftijden. Het geeft de lezer stof tot nadenken over de kracht van boeken en de mogelijkheden die we hebben als we onze geest open stellen voor de wereld om ons heen. Het is een boek dat ongetwijfeld vele harten zal veroveren en zal blijven boeien, nu en in de toekomst.

Matilda

Matilda - 100e druk Roald Dahl

Uitgeverij: De Fontein Jeugd