Boekrecensie Toen waren er nog vier - Chelsea Sedoti

Wendy • dec. 24, 2022

Recensie over Toen waren er nog vier

Vijf vrienden gaan kamperen, vier keren er terug... Wat is er gebeurd? En wie van de vier jongeren vertelt de waarheid? Dat is de vraag in deze spannende YA-thriller.

Vijf jongeren gaan een weekend kamperen in het bos. De volgende ochtend melden vier van hen zich overstuur bij het politiebureau. Hun vriendin Maylee is verdwenen. Kan de politie helpen?
Maylee's beste vriendin denkt dat ze ’s nachts verdwaald is. Complotdenker Nolan weet zeker dat ze dood is. De mysterieuze Abigail zegt dat Maylee’s vriendje haar vermoord heeft. En het vriendje? Hij wil een advocaat.
Ondertussen tikt de klok door. Wie houdt wat achter? En waarom?

Dit boek is er een uit de Politie niet betreden serie van de Fontein jeugd. Die boeken zijn altijd erg leuk om te lezen, dus dze moest ook zeker gelezen worden. De cover van het boek ziet er al erg spannend uit. Vier schaduwen bij een verlichte tent in een donker bos. De titel "vijf vrienden gingen kamperen, toen waren er nog vier" klinkt natuurlijk al extra spannend.

Het boek begint met  Deel 1, al snel heb je in de gaten dat er door politieonderzoekers een vraag wordt gesteld en dat de vier vrienden hun antwoord daarop geven.  Zo kom je vanuit hun perspectieven steeds meer te weten over wat er is gebeurd. Je leert de personages hierdoor ook erg goed kennen, zelfs degene die het niet heeft overleefd. Het verhaal omvat de gebeurtenissen van één dag. Dat maakt ook dat je door het politieonderzoek al meteen zo in het  verhaal zit dat je het in één ruk uit wil lezen.

De manier waarop dit boek geschreven is is erg leuk, je wordt meegenomen in het politie onderzoek en komt er op deze manier achter waarom sommige bepaalde dingen hebben gedaan. En wat de onderlinge verhoudingen waren, doordat alle vier de personages aan het woord komen blijkt dat ze over sommige dingen toch wat anders denken. De schrijfstijl is ook erg fijn, je leest het alsof jezelf bij de verhoren aanwezig bent.  Tijdens het lezen vorm je je eigen mening, die je hier en daar een beetje moet bijschaven. Als je denkt dat je weet hoe het zit dan wordt je weer op het verkeerde been gezet.

Het boek is een aanrader vanaf 13 jaar.  Ik wil zeker meer boeken lezen van Chelsea Sedoti.

Toen waren er nog vier - Chelsea Sedoti

Uitgeverij: De Fontein Jeugd