Boekrecensie Van Apekop tot Dwarsligger - Simone Bijlard

Wendy • okt. 19, 2022

Recensie over van Apekop tot Dwarsligger

Groot kijk- en weetboek over het Nederlandse spoor voor zowel beginnende als gevorderde treinfans.

Hoe komen stoomlocomotieven op gang en hoe werken de treinen van nu? Hoe bestuurt een machinist een trein? Wat was het grootste treinongeluk van Nederland? Hoe werken de duizenden seinen, wissels, overgangen, bruggen en tunnels in ons spoor? Kan een trein rijden over spoor dat er nog niet ligt? Simone Bijlard weet overal antwoord op en maakt alles inzichtelijk met haar heerlijk gedetailleerde illustraties met dwarsdoorsnedes en overzichten. Wie nog geen treinfanaat is, wordt het nu!

Wauw, dat is het eerste woord wat bij me op komt als ik dit boek gelezen heb. Nu zijn treinen altijd wel leuk en interessant, in dit boek vind je werkelijk alle informatie over het Nederlandse spoor dat je maar kunt bedenken. Het schutblad is al erg mooi en laat veel verschillende soorten treinen zien.  Als je verder bladert dan zie je hoe het op stations werkt, het netwerk van treinen, dienstregeling, spoorkaart,  treinen, bruggen, tunnels en ongelukken  op het spoor die er wel eens gebeurd zijn.

Op een leuke en duidelijke manier staat alle informatie uitgelegd.  Als een kind dit boek uit heeft dan kun je hem alles vragen over het Nederlandse spoor.  Hoe alles werkt, hoe het onderhoud gedaan wordt, hoe het vroeger ging en natuurlijk ook een blik in de toekomst.  De illustraties in het boek zijn echt geweldig, zo mooi en gedetailleerd dat ze zijn. Je kunt er naar blijven kijken.

Dit boek is een aanrader voor kinderen die graag meer willen weten over het Nederlandse spoor. Het Spoorwegmuseum is dan ook een echte aanrader. In het boek zit een voucher voor het tweede kaartje gratis.  Dus als je na het lezen van het boek een kijkje bij echte treinen wil gaan nemen is ook dat een echte aanrader. Het boek is voor kinderen vanaf 8 jaar.

Van Apekop tot Dwarsligger -  Simone Bijlard

Uitgeverij: Quirido

Pagina's: 48 pagina's, Hardcover