Boekrecensie Vreemdeling - Maurits van Huijstee

Wendy • jul. 22, 2023
Boekrecensie Vreemdeling - Maurits Huijstee

Recensie over Vreemdeling

De 16-jarige Joes en zijn vader Omar zijn tien jaar geleden gevlucht uit Syrië. Joes heeft veel vrienden en voelt zich helemaal thuis in Nederland. Als in het dorp een demonstratie wordt gehouden tegen een nieuw asielzoekerscentrum, gaan Joes en zijn beste vriend Ties er kijken. De volgende morgen wordt de man die de demonstratie heeft georganiseerd dood gevonden. Het lijkt erop dat hij is vermoord. Dan vindt Joes iets wat er op kan wijzen dat zijn vader de dader is, en staat zijn leven op zijn kop. Wat is er vroeger in Syrië gebeurd? Wat verbergt zijn vader in zijn kluis? Joes vraagt zich meer en meer af wie zijn vader eigenlijk is.

De cover van het boek straalt een beetje een spannend gevoel uit.  Het verhaal begint met een al erg spannend proloog, hierna maak je een tijdssprong en vervolgd het verhaal.  Dit is het eerste verhaal dat ik van Maurits Huijstee lees en na het lezen van dit verhaal wil ik zeker meer lezen van hem. Het verhaal leest erg fijn,  het is een novelle maar toch een erg uitgebreid verhaal.

De personages zijn erg goed neergezet, Joes is , samen met zijn vader een Syrische vluchteling en lopen hier in Nederland nog steeds er tegenaan dat ze gediscrimineerd worden. Deze momenten zijn erg goed beschreven en maakt dat je medeleven met ze krijgt. De beste vriend van Joes is Ties, samen maken ze veel mee.  Omar is de vader van Joes, in Syrië heeft hij waarschijnlijk veel meegemaakt, alleen praat hij er niet over. Dus Joes heeft geen idee waar hij eigenlijk  vandaan komt.

Het verhaal leest erg makkelijk, er gebeurd veel en je wil zeker weten hoe het afloopt. Het is een verhaal van deze tijd aangezien er TikTok berichten en Snapchat locaties voorbij komen, dit zal door de lezers ook zeker wel herkend worden. Het verhaal is vanaf de eerste zin al spannend, met sommige gebeurtenissen komt er nog wat meer spanning in het verhaal. Sommige wendingen zie je niet aankomen  en zorgen ervoor dat je wil blijven lezen tot het boek uit is.

Het boek is een aanrader om te lezen, niet alleen omdat het het spannend boek is maar ook omdat je dan meekrijgt hoe het voor vluchtelingen is als mensen ze niet in de buurt willen hebben wonen.

Andere Kluitman novelles die ik heb gerecenseerd:

Vreemdeling - Maurits van Huijstee