Boekrecensie Braincrash - Tanja de Jonge

Wendy • nov. 26, 2022

Recensie over Braincrash

Als je niet langer de baas bent over je eigen gedachten... Spannende jeugdroman van Tanja de Jonge.

‘Welkom,’ zei een blikkerige mannenstem. Dylan schrok ervan. ‘Om verder te gaan, dient u zich eerst aan te melden. Steek uw wijsvinger in de scanner voor uw lichaamsidentificatie.’ Lichaamsidentificatie, dacht Dylan. Wat is dat? Hij reikte met zijn hand naar het kastje en stak zijn vinger in het gat. Meteen voelde hij een harde steek. Hij deinsde achteruit.

Dylan moet een geheimzinnige brief bezorgen op een bedrijventerrein. Dagen later wordt hij gevonden aan de kant van een drukke weg, zonder een herinnering aan wat er is gebeurd. Gaandeweg flitsen er steeds meer beelden door zijn hoofd. Herinneringen of nachtmerries? Dylans zus Indy en haar beste vriendin Aya gaan op zoek naar de waarheid.

Als je de cover bekijkt dan heb je eigenlijk nog geen idee waar het verhaal over gaat. Bij het lezen van de synopsis wordt je geprikkeld waardoor je het verhaal wil gaan lezen.  Tijdens het lezen kom je er al snel achter dat het een bijzonder verhaal is. Dylan wordt tijdens zijn krantenwijk aangesproken om een envelop te bezorgen, hier kon hij makkelijk wat extra geld mee verdienen.  Vervolgens begint het spannende verhaal, Dylan verdwijnt boor een paar dagen, als hij weer terecht is dan blijkt dat hij alles vergeten is. Indy, zijn zus en Aya, het buurmeisje vinden dat erg vreemd en proberen er achter te komen hoe het allemaal zit. Er gebeuren dan ook vreemde dingen, zo is er een bessenstruik  die op onverklaarbare wijze in de tuin groeit.

Het is een verhaal wat erg fijn leest, voor je het weet zit je midden in het verhaal.  Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Hierbij komen Dylan, Aya en Indy aan de beurt.  Omdat je van hun kanten het verhaal hoort wordt het ook meer  één geheel.  Het boek heeft een wat open einde, er blijven nog wat vragen onbeantwoord als je het boek uit hebt. Het verhaal is ook erg actueel er komen ook verschillende thema's van nu aan bod, zoals de klimaatveranderingen.

Als je van fantasy en thrillers houdt en  12 jaar bent of bent geweest, dan is dit boek een aanrader voor jou.

Score: 7

Braincrash - Tanja de Jonge