Boekrecensie De chaos in Loïs - Yorick Goldewijk

Wendy • mrt. 22, 2024

Recensie over De chaos in Loïs

Maarten was er drie weken lang bang voor geweest: dat de bel zou gaan en dat haar stoel leeg zou zijn. En nu gebeurde precies dat.

Maarten en Loïs zijn samen opgegroeid en hebben altijd met elkaar gespeeld. Maar sinds hij verliefd op haar is geworden, krijgt hij rode vlekken in zijn nek zodra ze hem aankijkt. En nu is Loïs ziek. Maarten voelt zich schuldig dat hij niet bij haar langs durft en wanhopig omdat ze misschien wel doodgaat. Als hij hoort over een geheimzinnig leegstaand huis waar kapotte dingen op magische wijze weer heel worden, ontstaat er een plan in zijn hoofd. Wat als Loïs een nacht in dit huis zou doorbrengen…?

Dit verhaal heeft Yorick Goldewijk geschreven naar aanleiding van het thema van de Maand van de Filosofie.

Het is een verhaal wat je makkelijk oppakt, het boekje is niet erg dik, dus ook voor de minder gemotiveerde lezers ideaal om te lezen.

Bij het lezen van de achterflap word je al erg nieuwsgierig naar het verhaal. Maarten die bang is dat Loïs niet meer naar school komt. Ook niet bij haar langs durft te gaan omdat hij verliefd op haar is, maar tevens ook ziek is en misschien wel doodgaat.

Het is een verhaal wat ernstig is, maar toch ook een humoristische ondertoon heeft. Loïs die chaos in haar lijf heeft door haar ziekte en Maarten die chaos in zijn hoofd heeft omdat hij verliefd is. De hoop die ze hebben dat het geheimzinnige leegstaande huis Loïs kan genezen. In het begin van het verhaal krijg je toch wel even een brok in je keel. Een jong meisje wat niet meer naar school kan omdat ze ziek is, hoe hun vrienden haar in de vakantie al gemist hebben, maar toch ook niet bij haar langs gegaan zijn. En dan de manier waarop ze allemaal met de ziekte van Loïs omgaan, dat het erg is, maar toch ook met veel humor over gepraat wordt.

Het personage van Maarten leer je goed kennen, zijn onzekerheden, gevoelens en hoe hij dat allemaal probeert te verbergen, komt allemaal aan bod. Ook leer je zijn vriendengroep kennen, stuk voor stuk jongeren met hun eigen issues.  Die allemaal het geloof in het geheimzinnige leegstaande huis hebben. Het verhaal is erg fijn geschreven, je zit er meteen in en krijgt een gevoel van meedelijden voor Loïs.  Je komt er snel achter wat de vrienden voor elkaar betekenen en dat ook al is de situatie moeilijk. Ze steunen elkaar door dik en dun.

Naast het verhaal staan er ook erg mooi illustraties in het boek, deze zijn gemaakt door Yvonne Lacet. Het is een erg indrukwekkend verhaal dat goed gebruikt kan worden in lessen op school. Uitgeverij Querido heeft daarom lessugesties op hun site staan.

Het boek wordt aangeraden voor kinderen vanaf 10 jaar, het heeft 96 pagina's en is erg geschikt voor kinderen die niet zo graag lezen.

De chaos in Loïs - Yorick Goldewijk

Uitgeverij: Querido