Boekrecensie De reis van de jonge ossenhoeder - Regina Linke

Wendy • mrt. 23, 2024

Recensie over De reis van de jonge ossenhoeder

In De reis van de jonge ossenhoeder van Regina Linke helpen een herdersjongen, zijn familie-os en een konijn dat in zijn tuin leeft elkaar bij het navigeren in het dagelijkse leven. Dit prachtig geïllustreerde en hartverwarmende cadeauboek over alledaagse zingeving, gestoeld op oosterse filosofie, is voor de fans van De jongen, de vos, de mol en het paard.

Terwijl de herdersjongen met de os en het konijn de wereld onderzoeken brengen hun gesprekken tedere en opbeurende boodschappen over voor de verschillende kruispunten van het leven. Door een mus te redden na een storm, rivieren over te steken, grootvader te helpen op het land, of juist even helemaal niets doen, leert het drietal elkaar universele levenswijsheden over acceptatie, vriendschap, tederheid en mededogen die grenzen en generaties overstijgen.

De cover is in een mooie stijl gemaakt en geeft je al meteen een goed gevoel voor de rest van het boek. Deze betoverend mooie fabel is geïllustreerd in traditionele gongbi-stijl. Regina Linke heeft haar illustraties geïnspireerd op verschillende stromingen van de eeuwenoude oosterse filosofie. Ze heeft hiermee een tijdloos en mystiek verhaal gecreëerd waar iedereen, jong en oud, van kan genieten en leren.

‘Soms hoef je maar iets kleins, iets heel kleins, te doen. En dat maakt al het verschil.’

Het is een boek dat je doorleest om vervolgens bij alle illustraties stil te blijven staan en erover na te denken. De illustraties zijn ware kunstwerken die liefde, compassie en gemeenschap uitstralen. Je volgt een jonge herdersjongen die samen met zijn os verschillende wijsheden deelt. Het zijn stuk voor stuk korte stukjes tekst waar je bij stil kunt staan en erover na kunt denken. In het verhaal hebben de jongen,  os en een konijn een mooie band met elkaar. Ze hebben leuke, maar ook minder leuke momenten met elkaar. Maar steeds is het een leermoment om even bij stil te staan.

Er wordt gezegd dat het een boek is voor fans van De jongen, de vos, de mol en het paard, dat kan ik alleen maar beamen. Het is een aanrader om zelf te lezen en nog meer om het cadeau te geven.

De reis van de jonge ossenhoeder - Regina Linke

Uitgeverij: Luitingh - Sijthoff