Boekrecensie Het eigenwijze ei - Milja Praagman

Wendy • jul. 10, 2022

Milja Praagman

Milja Praagman (Amsterdam 1971) groeide op in Den Dungen in een oud huis op een dijk, met veel dieren en veel ruimte om zich heen. Ze studeerde grafisch ontwerpen aan de Akademie voor beeldende kunsten Sint Joost in Breda. Na de Akademie woonde zij een jaar in Frankrijk. In 1995 keerde ze terug naar Nederland en begon met een startstipendium als zelfstandig ontwerper/illustrator. Haar opdrachtgevers waren in het begin voornamelijk kranten en tijdschriften. Later werkte ze ook voor Okki, Bobo, Sesamstraat en Taptoe en werd het tekenen voor kinderen haar belangrijkste bezigheid. Voor Sesamstraat-televisie maakt ze animaties

Recensie over  Het eigenwijze ei

Een eigenwijs ei zoekt zijn moeder en vindt...? Grappig verhaal op rijm, met krachtige beelden door eenvoud en kleur.

Ei rolt uit zijn nest en botst tegen een steen. Boink. Krak!
Hij gaat op zoek naar zijn moeder, en komt onderweg allerlei jonge dieren tegen. Dan ziet hij een kip met eieren.
Zou de kip zijn mama zijn? Maar die zegt: ‘Ja, je bent een ei… maar niet van mij!’
Bij wie hoort Ei dan wel?

De cover heeft een simpele uitstraling, de felle blauwe kleur en een kleine illustratie die een  ei laat zien wat gebroken is bij het gezichtje en de poten steken uit.  Als je het boek open slaat zie je een ei dat van een berg rolt en dan begint het verhaal.  Eerst komen zijn pootjes eruit, vervolgens botst hij tegen een steen en gaat het stukje bij zijn hoofdje open.  Dan begint de zoektocht naar de moeder van het ei. Hierbij komt ze verschillende dieren tegen waaraan ze vraagt of dat de moeder is. Maar allemaal hebben ze niet de eigenschappen van de moeder.  De illustraties zijn simpel, maar duidelijk en worden makkelijk herkend door kinderen. De achtergrond is een kleur en daarop staan de illustraties.  Dat maakt het tot een fijn boek wat je goed kunt gebruiken om voor te lezen.

Wanneer je denkt dat je wel weet hoe het verhaal afloopt wordt je verrast en krijgt het verhaal een andere wending. Dit maakt het tot een prentenboek wat je zeker gelezen wil hebben. De tekst die bij de illustraties maakt is op rijm geschreven.  Dat maakt het leuk om te lezen. Bij elk dier krijg je hints, zo kunnen kinderen proberen te raden wat er in het ei zit. Dit maakt het een leuk interactief boek om samen te lezen.

Het eigenwijze ei - Milja Praagman

Uitgeverij: Leopold

Pagina's: 32 pagina's, Hardcover