Boekrecensie Project Evil - Anne Eekhout

Wendy • sep. 29, 2023

Recensie over Project Evil

Dit had nooit mogen gebeuren. Als we hadden geweten waar het op uit zou draaien – de chaos, de achterdocht, de woede en de angst, de opsluiting – hadden we het dan gedaan? Waren we dan meegegaan in het plan, of waren we ertegenin gegaan? David, Bo, Alicja en Louie gaan met klas H3B op kamp. Ze doen een experiment waarbij de klas in twee groepen wordt verdeeld: de blauwogen en de bruinogen. Tijdens het kamp ontstaat er een strijd tussen de twee groepen. Het kamp, dat zo relaxed en gezellig had moeten worden, loopt volledig uit de hand.

De Kluitman novelles serie is weer uitgebreid met een nieuw boek. De titel is Project evil geschreven door Anne Eekhout. De cover van het boek oogt al erg angstaanjagend en beloofd veel spannends. Vooral door de opmerking "Dit is geen schoolkamp. Dit is een experiment...." .  Op schoolkamp worden de klas in twee kampen verdeeld, de blauwogen die de leiding hebben over het huishouden en de bruinogen die de leiding hebben over alle activiteiten.

Het boek begint met een proloog waarbij je alleen maar met vragen blijft zitten en geen idee hebt wat er gebeurd zou kunnen zijn. Daarna begint het verhaal, in een sneltreinvaart leer je de personages kennen. Net als in elke klas zitten er verschillende persoonlijkheden in de klas. Het bijzonderste personage is David, zijn zusje is ernstig ziek en hij moest mee op kamp. De andere personages  Bo, Alicja, Louie en juf Joyce Ronalds hebben ook allemaal hun eigen problemen.  Die tijdens dit kamp naar voren komen.  Je komt niet heel erg veel over alle personages te weten, dit komt omdat het een novelle is en het verder voor het verhaal niet belangrijk is.  Hierdoor zit er ook veel snelheid in het verhaal, het omvat maar een paar dagen schoolkamp, maar er gebeurd erg veel.

Het is Eekhout gelukt om de spanning in het verhaal voelbaar over te brengen, de haat en strijd is voelbaar tijdens het lezen.  Ook wordt de spanning bij elke pagina verder opgebouwd, je wil ook blijven lezen om erachter te komen waarom sommige dingen gebeuren en wat het doel nu eigenlijk is. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit verschillende personages geschreven. Dit maakt dat je dan een goede kijk op alle gebeurtenissen hebt.  Als je denkt dat het verhaal vergezocht is, dan wordt je achterin het boek gewezen op gebeurtenissen in het verleden die dezelfde strekking hebben.

De sfeer die het verhaal heeft is erg realistisch, de personages en hun onderlinge banden zorgen daarvoor.  Het is weer een novelle om in één ruk uit te lezen.  Ideaal voor kinderen vanaf 12 jaar die van spannende verhalen houdt.

Andere Kluitman novelles die ik heb gerecenseerd:

Project Evil - Anne Eekhout

Uitgever:  Kluitman