Boekrecensie Vriendschapsverzoek - Laura Marshall

Wendy • jul. 13, 2021

Laura Marshall

Laura Marshall groeide op in Wiltshire, Groot Brittannië, en studeerde aan de Universiteit van Sussex. Haar thrillers Vriendschapsverzoek en Drie kleine leugens werden in vijfentwintig talen vertaald en er werden meer dan een half miljoen exemplaren van verkocht.

Recensie over  Vriendschapsverzoek -

Maria wil vrienden worden op Facebook. Maar Maria is dood. Toch?

Louise ontvangt een Facebookbericht: Maria Weston wil vrienden met haar worden. Maar Maria is sinds het afscheidsfeest op school niet meer gezien en wordt al jaren vermist. Iedereen waant haar dood, vooral Louise, die al haar hele leven een verschrikkelijk geheim met zich meedraagt. Wanneer Louise wordt gedwongen om te achterhalen wat er precies is gebeurd die avond, weet ze alleen zeker dat Maria terug is. Klopt dat wel?

Nadat Louise haar Facebook pagina opent en een vriendschapsverzoek heeft ontvangen van Maria Weston, waarvan iedereen denkt dat ze bij het afscheidsfeest op school verdronken is omdat ze van de klif is afgesprongen of is ze gevallen? Niemand heeft daar het antwoord op. Zesentwintig jaar later krijgt ze  een berichtje over een georganiseerde reünie van haar eindexamen klas, dat  zorgt voor de goede ingrediënten voor een spannend verhaal. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd, je leert Louise hier erg goed door kennen. Het gevoel waar zij mee rondloopt wordt zo goed omschreven dat je het bijna zelf voelt.  Tijdens het verhaal probeert ze er achter te komen wat er die avond gebeurd is.  Door de dingen die Louise te weten komt lijkt ze wat paranoïde te worden. Op een gegeven moment zit je zo in het verhaal dat je wil weten hoe het afloopt. Als je denkt te weten hoe het zit, ga je toch weer twijfelen.

Het boek leest erg fijn, in het ene hoofdstuk wordt je meegenomen naar terugblikken van Louise haar schooltijd, met name het eindexamenjaar. De andere hoofdstukken gaan over het heden. Het leuke aan het verhaal is ook dat het echt van deze tijd is, Facebook en online dating zijn onderwerpen die in dit boek naar voren komen. Dat maakt het tot een goed verhaal.

Dit boek is eerder uitgegeven als paperback bij Luijtingh-Sijthoff, de versie van Rainbow uitgeverij ligt erg fijn in de hand en is een mooi formaat om mee te neme n in de tas.

Hier bestel je het boek.

Vriendschapsverzoek - Laura Marshall