Boekrecensie De NEEhoorn en de Slangzaam - Marc-Uwe Kling

Wendy • okt. 04, 2022

Marc-Uwe Kling

Marc-Uwe Kling is een van de meest succesvolle auteurs in Duitsland. Zijn nieuwste boek QualityLand is een verbluffende satire op de toekomst die soms dichter bij het heden lijkt dan je zou kunnen wensen. QualityLand stond maanden op de Duitse bestsellerlijsten, is tot nu toe vertaald in vierentwintig talen en het HBO plant een aanpassing met Mike Judge als showrunner.

Recensie over De NEEhoorn en de Slangzaam

Ruzie in het Heerlijke Hartenwoud?! De NEEhoorn zegt nog steeds NEE en hij heeft ruzie met de WELLES-prinses. Alleen… weten ze allebei niet meer waarover het gaat. Als de KUS-m’n-KONT-hond het allemaal wel even denkt op te lossen, wordt het de NEEhoorn te veel en gaat hij ervandoor. Na een lange wandeling belandt hij in de dichte, donkere jungle waar de Slangzaam zich ontiegelijk aan een tak hangt te vervelen. Welk avontuur de NEEhoorn ook voorstelt, de Slangzaam heeft er geen sssin in…

De poezelige NEEhoorn en zijn vrienden zijn terug! Ontmoet in dit vrolijke vervolg van De NEEhoorn nieuwe dieren, waaronder de verveelde Slangzaam. Een nieuw, grappig verhaal van Marc-Uwe Kling om voor te lezen, nog eens voor te lezen, te lachen en te ontdekken. Prachtig geïllustreerd door Astrid Henn en met wederom een spitsvondige vertaling van Jaap Robben.

Dit tweede deel is minstens net zo leuk als het eerste deel.  Dit verhaal heeft een nieuw personage, namelijk Slangzaam. die heeft een leuke rol in het verhaal. Dit verhaal zit weer vol met humor en leuke opmerkingen. Misschien dat kleinere kinderen het niet helemaal snappen, maar dat doet geen afbreuk aan het verhaal. En voor degene die het graag willen weten, de KUS-m'n-KONT-hond doet ook weer mee.

Het verhaal is ook weer een echt avontuur, de NEEhoorn gaat weg omdat hij ruzie heeft maar geen idee meer heeft waar het over gaat. Dan komt hij Slangzaam tegen en alles wat die voorstelt om te gaan doen vind de NEEhoorn niet leuk. Het uitzicht vanaf de Wonderlijke Vulkaan ziet er erg mooi uit.  Net als alle illustraties uit het boek, er valt erg veel te zien.

Dat er veel humor in het verhaal zit had ik al gezegd, maar de allerleukste opmerking was " Ik heb vijf koekjes meegenomen! Helaas heb ik er al vier van opgegeten."  Als toevoeging in het boek heeft Slangzaam het vriendenboekje van de NEEhoorn ingevuld en is er ook een pagina om zelf in te vullen. Ook zijn er weer twee pagina's vol met leuke dieren.  En mocht je je vervelen net als de NEEhoorn en geen idee hebben wat je kunt gaan doen. Dan staat achterin het boek een ladderspel.

Dit boek is echt een aanrader om voor te lezen, door de grappen die erin staan en het leuke verhaal zullen kinderen dit hele verhaal willen horen.

Lees hier mijn recensie over De NEEhoorn

De NEEhoorn en de Slangzaam Marc-Uwe Kling