Boekrecensie Eindspel - Mariska Overman

Wendy • feb. 18, 2024
Boekrecensie  Eindspel - Mariska Overman

Recensie over Eindspel

Sanne maakt zich zorgen om haar oudere zus Lisa. Die doet opeens dingen die ze normaal nooit zou doen en gaat om met mensen die totaal niet bij haar passen. Wat zou er aan de hand zijn? Moet Sanne er iets van zeggen? Lisa vindt het ondertussen maar niks dat iedereen zich zo met haar bemoeit. Er is toch niemand die haar begrijpt. Behalve hij. Door hem voelt ze zich eindelijk eens sterk. Sanne heeft een heel slecht gevoel over de situatie en gaat op onderzoek uit. Hoe meer ze ontdekt, hoe meer ze het gevoel krijgt dat alles wel eens heel verkeerd kan aflopen…

De Kluitman Novelles serie heeft weer een mooie uitbreiding, Eindspel van Mariska Overman is hieraan toegevoegd.

De eerste pagina is al meteen een goed begin dat veel vragen bij je oproept. Het verhaal wordt verteld vanuit Sanne en Lisa, het zijn twee zussen die bij hun moeder, stiefvader en stiefbroer Gijs wonen. Ook zijn er stukken die vanuit de dader verteld worden.

Het gaat niet erg goed met Lisa en Sanne heeft het gevoel dat zij de enige is die in de gaten heeft dat er iets niet klopt. Lisa heeft foute vrienden en doet dingen die ze normaal niet zou doen. Sanne is een erg sterk personage in het boek, niet de gewone tiener, maar één met veel doorzettingsvermogen, ook als het haar in de problemen brengt. Het personage van Lisa is misschien ook wel herkenbaar voor sommige, als dat zo is dan hoop ik dat je hulp zoekt.

In dit boek komen thema's als familie, gescheiden ouders, depressie, emotionele manipulatie, psychische problemen en suïcide aan bod. De trigger warning in het begin van het boek is dan ook zeker op zijn plaats. Dit alles maakt het ook tot een verhaal wat je pakt en waarvan je wilt weten hoe het af gaat lopen. Het mooie aan de Kluitman Novelle serie is dat de boeken in 102 pagina's een compleet verhaal vertellen. Dus ook al mocht lezen niet echt een hobby van je zijn, dit boek is zeker een aanrader. Doordat de eerste pagina's meteen al vragen bij je oproept wil je blijven lezen om erachter te komen wat er staat te gebeuren. Het verhaal leest erg fijn en neemt je mee in het verhaal, hierdoor wil je zelf ook weten hoe het allemaal zit en ga je mee in het verhaal.

Het boek is zeker een leuke aanrader om te lezen voor kinderen vanaf 13 jaar. Zelfs als ze niet graag lezen is de Kluitman novelles serie een aanrader!

Andere Kluitman novelles die ik heb gerecenseerd kun je hier vinden.

Eindspel - Mariska Overman