Boekrecensie Het geheime leven van Albert Entwistle - Matt Cain

Matt Cain

Matt Cain werd geboren in Bury en groeide op in Bolton en woont nu in London. Hij werd opgeleid op openbare scholen en vervolgens op de universiteit van Cambridge.

Matt bracht tien jaar door met het maken van kunst- en amusementsprogramma's voor ITV, tussen 2010 en 2013 werkte Matt voor de camera als de allereerste Culture Editor van Channel 4 News.

Matts eerste roman, Shot Through the Heart, werd in 2014 gepubliceerd door Pan Macmillan. De tweede, Nothing But Trouble, volgde in 2015.

Tussen 2016 en 2018 werkte Matt als hoofdredacteur van Attitude, het bestverkochte tijdschrift voor homomannen in het VK.
Als freelance journalist heeft Matt geschreven voor alle grote Britse kranten en verscheen hij op Sky News, BBC Breakfast en Good Morning Britain.

In 2017 financierde Matt zijn derde roman The Madonna of Bolton, na meer dan 30 afwijzingen van uitgevers te hebben ontvangen, naar verluidt vanwege de homoseksuele hoofdpersoon en het thema. De titel bereikte zijn financieringsdoel in zeven dagen en werd de snelst gefinancierde roman van Unbound ooit. Er kwamen toezeggingen uit 28 landen en het project werd gesteund door beroemdheden als David Walliams, Mark Gatiss, David Nicholls, Lisa Jewell en Gok Wan. De Madonna van Bolton werd in 2018 uitgegeven door Unbound.

Zijn nieuwste roman, The Secret Life of Albert Entwistle, werd in mei 2021 gepubliceerd.

Recensie over  Het geheime leven van Albert Entwistle

Albert is 64 jaar oud en wordt met pensioen gestuurd. Hij beseft dat dit zijn laatste kans is om eerlijk te zijn over wie hij is, en te worden wie hij wil zijn…

Albert Entwistle is 64 jaar oud. Zijn hele leven, zijn hele identiteit, is opgebouwd rond zijn werk als postbode in een dorpje in Engeland. Maar dan krijgt hij te horen dat hij met pensioen moet, en opeens ziet Albert niets anders voor zich dan een lege, eenzame toekomst...

Albert beseft dat het eindelijk tijd is om eerlijk te zijn over wie hij is, en wat zijn grootste droom is. Hij besluit op zoek te gaan naar zijn eerste en enige grote liefde, George, die hij bijna vijftig jaar geleden vaarwel heeft gezegd maar nooit is vergeten…

Het is tijd dat Albert zijn vaste postrondje achter zich laat, en de wijde wereld intrekt!

Als je de cover ziet dan zie je een man naast een Engelse brievenbus. Bij het lezen van de flaptekst zie je dat het Albert Entwistle is, een 64 jarige postbode die bijna met pensioen gaat.  Het leven wat hij leidt is opgebouwd rond zijn werk als postbode. Doordat hij met pensioen gaat ziet hij dat  leven instorten. Hij gaat op zoek naar zijn grote jeugdliefde George. Daarbij gaat er een wereld voor hem over en komt hij erachter dat je helemaal niet eenzaam hoeft te zijn.

Het is een geweldig verhaal om te lezen, geweldig om te zien hoe Albert steeds meer van zijn oude leven verteld. En contact aan gaat met andere mensen die hem proberen  te helpen met zijn zoektocht naar George. Het verhaal leest erg fijn,  er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar. Er gebeurd zoveel dat je wil blijven lezen. Het is ook erg beeldend beschreven, je ziet de andere personen voor je en waant je in de omgeving die omschreven wordt, zo is het een verhaal wat wel binnen moet komen.

Het is goed om te lezen dat Albert voor zichzelf kiest,  alleen hiervoor al zou je echt het boek moeten lezen.  Er komen verschillende personages voor in het boek, maar Albert is zeker wel de favoriet. De dingen die hij in zijn jeugd heeft meegemaakt hebben hem zeker wel getekend als persoon zijnde.  Het is goed dat hij er op zijn leeftijd nog voor kiest om de wijde wereld in te trekken.

Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld, hierdoor wordt het nog completer en krijg je van  meerdere kanten zicht op een situatie waardoor je het beter leert begrijpen.  Een aantal malen gaat het in het verhaal over een gebeurtenis,  vervolgens wordt het afgekapt en  na een aantal gebeurtenissen  wordt het afgerond.   Dat maakt het soms een beetje rommelig om te lezen. Maar maakt het verhaal zeker niet minder.

Lezen van dit boek zorgt voor een lach op je gezicht en een fijn gevoel.

Het geheime leven van Albert Entwistle - Matt Cain

Uitgever:  De Fontein