Boekrecensie Landgoed Rosaville 1 - Het koetshuis - Karin Quint

Wendy • mrt. 08, 2022

Karin Quint

Vroeger las ze al erg graag boeken  en op de basisschool stond er een stukje van haar in een krantje. Ze studeerde journalistiek, werkte voor dagbladen, schreef en schrijf voor organisaties en bedrijven. In 2014 verscheen haar eerste boek: Het Engeland van Jane Austen, een reisgids die je door het Engeland voert van een van mijn favoriete schrijfsters. In 2019 kwam de Engelse vertaling uit. Ook schreef ze samen met haar vriend reisgidsen over Wales en Schotland.

Het begon dus met dat stenciltje op de basisschool. Nu ligt er een roman, Het koetshuis, het eerste deel van de Landgoed Rosaville-serie.

Recensie over  Landgoed Rosaville - Het koetshuis

Het koetshuis van Karin Quint is het eerste deel in de nieuwe feelgoodserie over Rosaville, een landgoed vol romantiek, geheimen en grandeur.

Historica Laura woont op het schitterende Rosaville, een landgoed met verhalen in alle hoekjes. Wanneer haar dementerende oma haar vertelt over een onbeantwoorde liefde, duikt Laura in de geschiedenis van het koetshuis op het landgoed. Waarom is die plek zo belangrijk voor haar grootmoeder? Terwijl Laura steeds meer te weten komt over wat er in het koetshuis is gebeurd, wordt ze zelf ook verliefd op Tom. Maar ook bij Laura lijkt het mis te gaan, want Tom heeft geheimen – en niet alleen voor haar… Wat Laura nog niet weet is dat in het koetshuis alles samenkomt, niet alleen in het verleden, maar ook in het nu!

Dit boek is het roman debuut van Karin Quint.

De cover laat je een mooi huis zien met  een oprijlaan, mooie rozen en een oud koetswiel. Dit doet je laten lijken dat het om een historische  roman gaat, maar dat is niet waar. Het is een verhaal van deze tijd met  een zoektocht naar het verleden.

In dit eerste deel wordt je meegenomen in  het leven van Laura, ze woont op landgoed Rosaville en duikt in de geschiedenis  van  het Koetshuis. Voor haar oma was dat een belangrijke plaats en Laura wil er achter komen waarom.

Het is een boek wat erg fijn leest, er zijn verschillende  verhaallijnen  die zorgen dat het verhaal bezig blijft. Er zitten veel emoties in het verhaal, rouw en liefde voeren de boventoon. Het thema van het verhaal is liefde, familie, vertrouwen en vriendschap. Dat maakt het tot een warm verhaal om te lezen. Het is natuurlijk altijd een pluspunt als er een mooie bibliotheek in het boek voor komt.

Het boek is functioneel beeldend geschreven, de informatie die je nodig hebt voor het verhaal wordt verteld. De  plattegronden in het boek zijn echt een pluspunt.  Het verhaal lijkt makkelijker te volgen als je de plattegronden hebt gezien of kunt raadplegen.  Het is een erg eigentijds verhaal over het leven van Laura, het is een verhaal wat niet voorspelbaar is. Als je denkt dat dat wel het geval is dan wordt je door een plottwist op het verkeerde spoor gezet. Het is een bijzonder  verhaal, wat de geschiedenis van Landgoed Rosaville  blootlegt.   Het einde van het verhaal komt wel erg abrupt  en is minder afgewerkt als de rest van het verhaal.  Toch maakt het je nieuwsgierig hoe het verder zou gaan.

Het is een erg fijn boek om even bij weg te dromen en in het bijzondere leven van Laura te duiken. Na het lezen van dit boek wil je door naar het tweede deel,  dat zal in mei verschijnen en heet Landgoed Rosaville  - De theekoepel

Landgoed Rosaville 1 - Het koetshuis - Karin Quint

Uitgever:  Luitingh  - Sijthoff

Pagina's: 376 pagina's, Paperback