Boekrecensie In de schijnwerpers - Mandy Pijl

Wendy • jan. 19, 2024

Recensie over In de schijnwerpers

Andere Kluitman novelles die ik heb gerecenseerd:

Flynn en zijn vader vormen een clownsduo. Niet omdat Flynn dat nou zo leuk vindt, maar zo kan hij er tenminste voor zorgen dat zijn impulsieve, alcoholistische vader het niet allemaal verpest. Ze hebben het geld namelijk hard nodig… Er hangt dan ook veel af van hun nieuwste klus: de verjaardag van het dochtertje van een bekende zanger. Maar als Flynn ontdekt dat zijn vader iets ergs heeft gedaan en niemand de jarige kan vinden, is het aan Flynn om het op te lossen. Zijn toekomst staat immers op het spel.

De Kluitman Novelles zijn altijd erg leuk en spannend om te lezen, toen ik zag dat het over clowns ging was ik wat terughoudender. Maar na het lezen van het verhaal kan ik zeggen dat dat geheel onterecht is geweest.

In het verhaal komen verschillende thema's aan bod, armoede, verlies, verslaving en automutilatie zijn toch wel de belangrijkste.  Het is Mandy Pijl gelukt om er een erg interessant verhaal van te maken. Het verhaal gaat over Flynn, hij gaat met zijn vader mee om een clownsact te doen,  niet omdat hij het leuk vind, maar om ervoor te zorgen dat zijn vader het niet verpest. Hieruit blijkt al snel dat Flynn veel verantwoordelijkheden op zich neemt. Zijn alcoholistische vader die weinig verdient en ook nog eens veel drinkt, zijn moeder die al overleden is maakt dat Flynn de verantwoordelijkheid op zich neemt om ervoor te zorgen dat hij samen met zijn vader wat geld kan verdienen. Als het erop lijkt dat zijn vader tijdens het werkt iets ergs gedaan heeft, is het aan Flynn om het op  te lossen.

Flynn heeft dankzij alles wat hem tegenzit in zijn leven een erg sterke persoonlijkheid die al veel heeft meegemaakt. Het boek is zo geschreven dat het verhaal vanuit het heden verteld wordt, maar ook gebeurtenissen uit het verleden komen aan bod. Dit maakt dat je een erg compleet beeld krijgt van wat er allemaal gebeurd. Het gevoel wat Flynn bij de gebeurtenissen heeft is ook erg voelbaar. Dit maakt dat je echt met hem meeleeft en hoopt dat het goed gaat aflopen.

Het boek is zeker een leuke aanrader om te lezen voor kinderen vanaf 13 jaar. Zelfs als ze niet graag lezen is de Kluitman novelles serie een aanrader!

In de schijnwerpers - Mandy Pijl

Uitgever:  Kluitman